CARI BAHAN

Tuesday, November 04, 2014

Keadaan sentiasa berubah.

Dulu, sebelum jadi makhluk terlaknat, Iblis itu adalah kalangan muqarrabin di langit. Saking muqarrabinya dia, maka dia dianggap sebagai malaikat miskipun asal kejadiannya berbeza dengan asal kejadian malaikat. Lantaran itulah, sewaktu memerintahkan sujud kepada Adam, Allah seru Iblis dengan seruan sepukal kepada semua malaikat.

Namun, daripada makhluk yang mulia, Iblis bertukar menjadi makhluk paling dicelakakan.

Iktibar daripada perubahan itu, kita hendaklah sentiasa beringat. Tidak semua yang berada pada posisi mulia hari ini kekal mulia hingga akhirnya. Keadaan sentiasa berubah.Banyak orang soleh berubah jadi toleh. Demikianlah pulak sebaliknya.

Tentu pertukaran itu didorong oleh sebab tertentu. Pertukaran sang Iblis adalah disebabkan bangga dirinya. Sehingga, pertukaran itu tidak seharusnya dikambinghitamkan atas takdir semata-mata. Takdir itu urusan Allah dan manusia ada urusannya yang akan dipertanggungjawabkan.

Kalau ada orang soleh bertukar jadi toleh kerana sebab tertentu, demikianlah pula sebuah kumpulan, jemaah atau parti. Saya nak katakan bahawa sebuah parti Islam pada hari ini boleh bertukar jadi jadi parti Syaitan pada masa depan jika ada sebab yang menukarkannya. Sementara, demikian sebaliknya, parti sekular bisa berrtukar jadi parti Islam jika kena caranya. Inilah falsafah perubahan yang saya nak peringatkan.

Kerana itu, pentingnya memelihara keaslian. Namun, keaslian bukan bererti kejumudan. Islam yang sebenar juga ada keasliannya. Namun, Islam yang sebenar itu telah banyak mengalami tajdid. Tajdid itulah yang digencarkan oleh para mujaddid yang lahir saban seratus tahun sebagaimana yang dinyatakan dalam hadis nabi. Namun, keaslian Islam tetap menjadi tunggaknya.

Kerana itu, jangan berlumut dengan ketaksuban pada wahana. Wahana bisa berubah bila manusia dalamnya berubah. Berusahalah memelihara wahana selama mana bisa. Bila tidak bisa dipelihara lagi, Allah maha kaya dan maha banyak wahana.

Jika satu kaum tidak sanggup membela Allah, Allah datangkan kaum yang lain. Keadaan sentiada terdedah kepada perubahan dan carilah perubahan yang baik untuk bersamanya.

Maka...jangan mentazkiah diri.

No comments: