CARI BAHAN

Monday, November 03, 2014

Kepimpinan bukan kamu tentukan

Kepimpinan dari Allah.
bukan manusia yang mengangkat
tetapi Allah yang mendaulat.

قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِى الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِير


Kepimpinan itu hak Allah. Allah berikan kepada sesiapa yang Dia mahu.Siapa yang Dia mahu jatuhkan, maka jatuhlah dia, miski sedang memimpin dari singgahsana di puncak kultus. Demikianlah ketetapan Allah dan demikianlah yang wajib kita imani.

Allah berikan kepimpinan kepada Thalut walau dia hanya gembala domba. Allah berikan kepimpinan kepada Firaun walau derhakanya mencabar buana.Allah berikan kepimpinan kepada Musa. Allah juga berikan kepimpinan kepada Yunus bin Mata ke atas warga Ninawa.

Di kala kita mempersoalkan hak seseorang untuk memimpin, ingatlah bahawa kepimpinan adalah bingkisan Yang Maha Kuasa. Tidak selamanya Allah memilih ulama jadi pemimpin. Di Indonesia, sebelum ini para ningrat yang memimpin. Kemudian Allah pilih Jokowi yang lahir dari kalangan marhaen jadi presiden. Di serata dunia, Allah hamburkan tempias kepimpinan kepada pelbagai ragam manusia. Memimpin negara, kumpulan, jemaah, gerakan dan bermacam-macam kapasiti.

Kepimpinan sejati hanya milik Allah. Ia bukan milik mana-mana ras, status, darjat kebangsawanan, gelaran dan panggilan kemuliaan serta sebagainya. Betapa pun kita mengimpikan satu neraca kepimpinan, Allah punya neracanya sendiri. Boleh berusaha untuk mengangkat neraca kita, namun jangan menolak kemungkinan ada neraca lain yang bakal mengambil tempat.

Neraca Allah hanya menjadikan "Bastoh" dalam ilmu dan kekuatan fizikal sebagai batu pemberat timbangan memilih pemimpin.

No comments: