CARI BAHAN

Thursday, November 27, 2014

Mengeluh tentang sebuah ketirisan

Aku tidak mahu muktamadkan bahawa setiap orang yang berjuang itu hendaklah menyertai Pas sebagai sebuah parti Islam. Ramai juga insan-insan mulia yang hebat di mata Allah tetapi tidak berada dalam Pas. Menyertai Pas hendaklah bertujuan mengislah diri dengan nafas perjuangan. Jika keberadaan dalam Pas, proses Islah diri telah menemui jalan mati, maka sesungguhnya dataran Allah itu saujana luas dan mengembaralah.Berhijrahlah dan temukan untuk diri ladang damai yang mampu merancak khidmat bakti dan memelihara istiqamah di atas jalan ilahi.

Sepuluh jariku bukan untuk mencengkam genggam agar semua bersama jemaah yang bernama Pas. Sejarah dan pengalaman menjelaskan bahawa hal tersebut adalah mustahil. Kepelbagaian manusia dengan rencam pemikiran dan kemahuan menjadikan jalan perjuangan adalah pelbagai. Demikian kepelbagaian pemikiran dan kemahuan itu, demikianlah khazanah keluasan rahmat Allah SWT yang membuka luas jalan menuju syurga.

Memang perit berdepan situasi sekarang. Ada dua pilihan yang terentang di depan mata. Pertama, sabar menghadapi segala kerenah punah seranah dan kekal bersama jemaah. Kedua mufaraqah dan berpaut di ranting jauh nun di hujung dahan. Ramai juga yang mengambil jalan menyertai NGO dan badan-badan kebajikan dan dakwah yang pelbagai. Allah maha pengasih dan hendaklah kita bersifat pengasih juga dengan menghargai setiap amal bakti manusia yang mahu berkhidmat untuk agamaNya.

Manusia berhak membuat pilihan. Terutama generasi muda hari ini yang bukan lagi menjadi hamba feudal dan tunggangan aristokrat. Para pemuda hari ini telah membuka "Weltanschauung" politik yang luas melewati sempadan bangsa maupun agama. Apatah lagi memaksa mereka untuk menelan doktrin-doktrin yang diwariskan dan dibawa masuk satu masa yang lepas untuk menambah cantik rentak perjuangan.

Sukar sekali memaksakan untuk mereka konsep-konsep yang satu waktu dulu menjadi minuman lazat dalam perjuangan seperti wala', kepimpinan ulama, sami'na wa ata'na, wehdatul fikri dan bermacam-macam yang kita bentangkan buat pemuda perjuangan. Bukan semua para pemuda hari ini menolak perjuangan Islam tetapi salah guna doktrin oleh kalangan tertentu telah menyebabkan generasi hari ini bercempera dan meniris dari kepungan kita.

Kelihatannya kita (perjuangan pas) belum mampu berubah seperti AKP di Turki yang menyaksikan kecemerlangan tari Erdorgan. Perlu ada murunah dalam pendekatan dan kepimpinan. Kebekuan akan membawa kepada ketepuan. Jika tidak berlaku, maka kita boleh katakan "infiru tsiqalan wa khifafan!".Berat atau ringan tidak mengapa. Asalkan hidupmu berjuang. Berjuang dengan menanggung beban masalah atau melepaskan diri tetapi tetap kekal dengan perjuangan. Allah menghargai setiap perjuangan orang yang beriman.

No comments: