CARI BAHAN

Tuesday, November 04, 2014

Jika dituduh sesat.

Pada hematku, kalau ada orang tuduh kita sesat, biarkan sahaja orang itu meracau sendiri. Melayani bicara bodoh akan membodohkan diri sendiri. Apatah lagi kalau nak ajak debat atau membawa kes tuduhan sesat itu ke mahkamah. Kita kena sanggup dituduh sesat kalau mahu jalan perjuangan kita di atas landasan yang dirintis Rasulullah SAW.

Satu perjuangan yang hanya menerima pujian dan sanjungan, itulah petanda bahawa perjuangan itu tidak berada di garis perjuangan nabi. Maka, bersabarlah menghadapi tohmhan orang.

Nabi SAW dituduh dengan tuduhan pelbagai yang lebih dahsyat. Baginda dituduh gila, ahli sihir, kahin dan bermacam-macam nista lagi. Namun, baginda sabar dan melangkah terus dengan tugas kenabiannya. Baginda tidak melayani kacau ganggu sepanjang jalan perjuangannya.

Memang biasa kalau orang tuduh kita dengan tuduhan menghina. Oleh itu, usah buang masa dengan debat dengan orang-orang dunggu, kelak kita sendiri jadi dunggu sepertinya. Tak perlu buang duit dan tenaga untuk bergulat dengan perbicaraan di mahkamah. Gunakan duit dan masa itu untuk kerja lain yang lebih berfaedah.

Kalau sudah namanya perjuangan Islam, tahan sahaja panas telinga orang mem"babi"kan kita. Itu asam garam dan rencah mereka yang telah terdahulu sebelum kita. Usah buat kerja sia-sia menepis tempias hujan di tengah padang.

No comments: