CARI BAHAN

Thursday, December 04, 2014

Aku bukan orang bergelar.

Walau gelarmu panjang berlengkar
Dalam dunia bukanlah qarar
setelah zaman dan masa beredar
pangkat besar akan pudar.

Disebut orang gelaran bangsawan
tidaklah menjadi nilaian Tuhan
dalam dunia bukan emas tempawan
di akhirat kelak tahulah kedudukan.

Moyangku dulu petani cuma
habis masa ajal tiba
tinggallah dunia barang sementara
kini tinggal sepotong nama.

Moyang Tuanku raja berdaulat
masa sampai dia pun mangkat
tinggallah semua kehidupan ningrat.
nama pun sudah tidak diingat.

Aku mahu tebang bak burung
bebas di angkasa melepasi gunung
merentas lembah tidak berpenghujung
tiada pagar kraton nan mengurung.

Usah beri aku gelar
tak sudi aku menjunjung destar
aku senang melilit semutar
bingkas tangkas di atas gelegar.

Gelar itu bagaikan gelebeh
ada yang mimpi air liur meleleh
atas orang lain sentiasa nak lebih.
di istana Sultan duduk tersengeh.

Adapun aku tak suka gelar
kerana ia umpama akar
lama-lama bakal melengkar.
kehidupan senang jadi sukar.

No comments: