CARI BAHAN

Saturday, April 19, 2014

Kerana Ustaz Kama

Tiba-tiba pecah khabar
pengerusi masjid Fajar dicabar
oleh orang mengejar gelar
mewarisi watak sang Qidar.

Aku telah menjalankan Dauratul Quran di masjid Fajar melewati 4 tahun lebih. Secara istiqamah sebanyak 3 kali seminggu. Perbincangan adalah berasaskan pemahaman isi kandungan Al-Quran. Ada sesi soal jawab yang mengundang pertanyaan pelbagai dari ahli jemaah yang duduk bersama dalam majlis tersebut. Asasnya adalah untuk menjana suasana majlis ilmu dan semangat pembelajaran warga.

Namun, ada orang yang tidak senang dengan aktiviti tersebut dan dilihat sebagai penyerapan fahaman politik secara senyap. Pihak yang menanggapi demikian, tidak pulla sekali pun duduk dalam majlis daurah dan menghayatinya. Dari luar dia mendengar wahyu syaitan yang sentiasa menabur syak wasangka.

Pokoknya, kerana Dauratul Quran itu dipimpin oleh ustaz Kama, seorang yang sangat dicurigai keberadaannya dalam komuniti masjid Fajar. Itu yang menyebatkan Daurah Quran dilihat sebagai ancaman. Mungkin jika seseorang yang lain memimpinnya, keadaan tidak akan merisaukan orang yang dikejar bayang-bayang kehilangan pengaruh itu.

Menjelang Ramadhan, apa yang difikirkkan barangkali ialah tazkirah taraweh yang saban tahun menghantui. Sehingga tahun lalu, ia masih gagal ditamatkan. Menamatkan tazkirah taraweh bukanlah kerja besar yang termasuk amal soleh buatnya. Itu pasti. Namun, kerana ia dilihat permainan ustaz Kama, ia adalah matlamat yang disasarkan dan disangkanya sebagai amal soleh. 

Perkembangan mutakhir ini mudha untuk ditafsirkan. Sekumpulan para ustaz dipanggil dan disiasat oleh pihak PPD adalah bertolak dari pesimisme terhadap ustaz Kama. Isunya apa yang dituliskan dalam blog. Kelancangan dan kecurangan dicari dan diciptakan. Selagi nafas beralun atau selagu ustaz Kama bersenandung dalam irama komuniti Fajar, dia mungkin tidka akan berhenti.

Kucatatkan semua ini untuk seratus tahun mendatang. Buat anak cucu perjuangan dakwah, mehnah dan tribulasi itu tidak akan berputus asa. Syaitan tidak berputus asa dan menghamparkan seribu satu cara. Sang Ya'juj dan Ma'juj akan tetap menggali lubang keluar biarpun lubangnya acap kali ditimbus semula.

No comments: