CARI BAHAN

Thursday, April 24, 2014

Shahdan tersebutlah cerita.

Saya terfikir, kenapa banyak cerita ajaib merujuk kepada satu masa yang telah berlalu. Kenapa cerita ajaib itu tidak merujuk kepada apa yang sedang berlaku di masa sekarang. Apakah keajaiban cerita hanya ada pada masa silam dan tiada lagi pada masa sekarang?

Cerita Alfu Lailah Wa Lailah penuh dengan keajaiban. Tapi itu cerita masa lalu. Entahkan betul entahkan tidak. Siapa nak percaya, silakan. Siapa nak engkari, tidak ada orang boleh marah.

Jika kita telusuri lembaran hikayat, sungguh banyak perkisahan ajaib. Hikayat Mahabrata, Pandawa Lima, Malin Deman, Hang Tuah sehingalah Salalatus Salatin, semuanya memuatkan cerita ajaib.

Bahkan, dalam kitab-kitab tafsir Al-Quran pun ada cerita-cerita ajaib. Namun, kebanyakan cerita ajaib itu bersumberkan Israilliyat.

Bani Israil memang bangsa peminat cerita ajaib. Merekalah yang membudayakan perkisahan ajaib ini. Perangai mereka kemudiannya jadi ikutan kepada bangsa-bangsa lain serata dunia.

Memulakan sebuah cerita dengan " Shahdan tersebutlah cerita" memang kegemaran para qusos. Maka untuk sebuah naratif yang menarik, ia perlu benar-benar dekoratif.

Jika dalam dunia hadis pun para penjilat sunan Bani Israil masukkan kisah-kisah rekaan mereka, tidak ada jaminan selamat atas qaul para sahabat dan ulama sesudah mereka. Dalam hikayat yang dibukukan, terlebihlah lagi. Dalam kitab-kitab juga tidak terlepas daripada tokok tambah yang dibuat kemudiannya.

Kita patut berterima kasih kepada para mujahid sunnah yang berhempas pulas memagari ilmu periwayatan dengan disiplin yang ketat. Kalau tidak, punahlah seluruh ketulinan agama kita. Marilah kita amalkan budaya bertanya...

"Dari sumber manakah cerita ini?

Jangan melangut asyik makhsyuk hanya dengan mendengar pembuka kalam " Shahdan tersebutlah cerita....".

No comments: