CARI BAHAN

Sunday, April 20, 2014

Dakwaan Dari Tanah Sunda

Dua orang gadis PATI yang ditahan di depo tahanan mengaku berketurunan diraja Sunda. Bagi penggiat kesultanan dan peminat darah diraja, boleh mempercayainya. Darah diraja Sunda punya keningratan yang lebih unggul daripada keningratan diraja Melayu. Bukankah susur galur raja Melayu itu sendiri bermula daripada Parameswara yang punya darah keturunan dengan raja dari Palembang. Raja Palembang itu sendiri punyai kaitan hubungan darah dengan raja-raja Jawa termasuk Sunda Kelapa yang kononya berasal dari Sang Sapurba yang punya kaitan dengan Iskandar Zulkarnain.

Orang di Tanah Melayu acap memandang tinggi apa yang datang dari tanah Sunda. Kala datang orang mengaku keturunan nabi dari sana, ia dipercayai dan dita'zimkan. Padahal berapa ramai keturunan nabi Muhammad SAW di bumi sendiri yang tidak dimuliakan. Berapa ramai orang bergelar syarif, sayyid, habib dan syeikh yang dikaitkan dengan salasilah nabi, namun mereka hidup melarat dalam dunia dan agama?Mereka tidak dipandang. Andainya mereka datang dari tanah Sunda, tentu keadaan mereka berbeza.


Apalah istimewanya Tanah Sunda? Kalau hendak dikatakan di sana tempat para wali Songo menyebar agama, di tanah kita apa kurangnya. Banyak karya besar bertulis jawi ditulis oleh ulama Tanah Melayu. Para sejarawan tidak bersatu dalam hal meletakkan bumi mana sebagai serambi Makkah. Antara Pasai dan tanah Pattani. Tanah Sunda tidak termasuk. Jika dilihat istimewanya tanah kerana awalnya hijrah meninggalkan jahiliah kepada Islam, maka tanah Aceh atau Tanah warisan Sailendra lebih berhak dimuliakan. Namun, nampaknya kecenderungan orang kita lebih kepada tanah Sunda.

Memang Tanah Sunda punya sejarah yang hebat. Terdapat sejarah kemunculan kerajaannya yang banyak , termasuk kerajaan Srivijaya, Mtaram dan Majapahit yang terkenal dalam sejarah. Namun, itu semua tidak harus menjadikan kita menerima segala sabda yang datang dari tanah Sunda.

Berhati-hatilah menelan sabda dari sana.
 
Rujuk Berita:  Gagal Bukti Kerakyatan

No comments: