CARI BAHAN

Saturday, April 19, 2014

Insan Seni yang berhijrah-Rendahkan dirimu.

"Andainya berkemban itu membawa aku ke neraka, aku redha", demikianlah dilaporkan Erma Fatima berkata ketika mempertahankan filem terbarunya yang mempunyai adegen berkemban bagi menggambarkan wanita Melayu di zaman dahulu.

Erma Fatima adalah antara penggiat filem yang telah memperlihatkan perubahan positif dalam penampilannya apabila beliau memilih untuk berhijab. Dalam kerancakan insan seni wanita yang tampil berhijab, belia adalah salah seornag daripadanya. Sayangnya, segelintir insan seni yang mengubah penampilan ini kelihatan syok sendiri dan merasa cukup hebat dalam agama. Hinggakan, nasihat dan teguran para ulama dan agamawan dipandang sinis.

Kerana banyak pergi umrah, dia rasakan dirinya lebih hebat dari pak ustaz yang banyak cakap agama tetapi baru sekali pergi Makkah. Kekadang, perasaan hebat dalam agama itu muncul kerana dia banyak menyumbang dalam dana rumah anak yatim, banyak buat konsert amal membantu rakyat Palestin, Syria dan sebagainya.

Aku katakan, ini adalah satu talbis iblis buat insan Seni yang sedang berhijrah. Hijrahnya sepatutnya menjemput tawadhuk, akan tetapi ia sebaliknya memanggil riak dalam diri.

Semoga Allah membersihkan kita semua!

No comments: