CARI BAHAN

Sunday, April 20, 2014

SYARIAH COMPLIANT

Saya sempat mendengar ceramah Husam Musa semalam. Antara lain dalam ceramahnya , Husam Musa membandingkan sikap double standard di kalangan orang Islam yang mementingkan Syariah Compliant dalam soal kewangan dan perbankan tetapi tidak mempersoalkannya dalam soal penghakiman dan keputusan mahkamah. Beliau merujuk kepada kes mahkamah yang melibatkan DS Anwar Ibrahim yang memperlihatkan keputusan tergesa mahkamah dan mengepikan aspek keadilan hingga mengjatuhkan hukuman penjara selama 5 tahun ke atas beliau. Sesungguhnya dalam keputusan mahkamah tersebut, prinsip Syariah Compliant telah dirogol dan dinodai.

Husan Musa dengan penuh sendu mengatakan bahawa senadainya DS Anwar Ibrahim itu bukan pejuang sejati, telah lama dia mengalah dan memisahkan diri dari perjuangan membela rakyatnya. Tetapi, oleh kerana kerja-kerja pembodohan dan pemiskinan rakyat telah berjalan sebagaimana yang dirancang, maka algojo kuasa yang yang menindas terus bermaharaja lela.

Saya melihat bahawa pihak yang menganiaya DS Anwar Ibrahim dengan tuduhan-tuduhan nista sehingga mencalar reputasinya dan bahkan menghumbankannya dalam penjara, mereka tidak mudah untuk berpatah balik. Dosa yang dilakukan oleh seseorang manusia mungkin diampunkan Allah, namun dosa para musuh DS Anwar Ibrahim tersebut terlalu kompleks. 

saya hanya boleh katakan, mereka yang meyakini DS Anwar Ibrahim melakukan dosa luar tabi'i sebagaimana yang dibicarakan oleh mahkamah, lalu menumpang sekaki dengan tuduhan lisan atau tulisan, silalah bawa semua itu ke pengadilan Allah SWT. Mujur kalau tuduhan itu benar. Tetapi teramat malang jiuka ia adalah fitnah. Masih juga dikira malang jika ia benar tetapi DS Anwar Ibrahim tercatat di sisi Allah sebagai hamba yang diterima taubatnya.

Mereka yang bergelut mahu menjatuhkan DS Anwar Ibrahim berdalil muluk mengatakan mahu menyelamatkan negara. Sesungguhnya negara ini bukan diselamatkan oleh mereka. Mereka hanya secebis debu yang tidak punya kudrat menyelamatkan negara. Bahkan, negara banyak dirosakkan oleh orang yang merasakan dirinya memperbaiki negara.

Para politikus muslim, cendikiawan, agamawan dan manusia rawan yang bergentayangan menabur tuba fitnah sekitar individu bernama DS Anwar Ibrahim, bawalah keimanan kalian ke mahkamah Rabbul Jalil dan persembahkanlah ia. Saya seorang rakyat kerdil yang ditakdirkan hidup pada zaman ini, insya Allah akan menjadi saksi pada saat itu.

No comments: