CARI BAHAN

Saturday, August 31, 2019

TANDA HALAL JAKIM DISOKONG OLEH SIAPA?

Kenapa ramai pengusaha produk kalangan orang Melayu tiada cop halal Jakim? Cop Halal Jakim adalah satu projek yang baik dan perlukan sokongan daripada pengusaha terutamanya makanan. Namun, orang bukan Islam yang memberi sambutan dan mahu mendapatkan pengesahan tersebut. Sedangkan orang Islam, khasnya Melayu, pandang bena tak bena sahaja. Mereka sudah selesa dengan persepsi sedia ada yang melihat makanan oorang Melayu adalah halal.

Tahukah kamu bahawa ada makcik yang buat catering dan jual nasi campur digerainya, beli ayam di pasaraya Cina. Ayam yang tidak ada cop halal. Kerana murah, dia memilih beli diu situ. Makcik tadi tidak pula ditekan oleh keperluan untuk dapat pengesahan halal Jakim. Kalau Jakim syaratkan untuk berniaga mestiu ada pengesahan halal, orang melayu muslim akan marah. Dikatakan Jakim hendak meruntuhkan perniagaan Mmelayu.

Inilah dilema orang Melayu kita. Orang lain kena ada cop halal. Kami tak payah!

Sepatutnya perniagaan muslimlah yang paling kuat menyokong pengesahan tanda halal ini. Barulah ia mengukuh dan jadi tabiaat rakyat Malaysia untuk memilih yang diuperakui halal.

No comments: