CARI BAHAN

Friday, October 21, 2011

Dr. Aziz Bari pohon tualang tinggi.

Aku tidak rasa Dr. Aziz Bari yang digantung tugas oleh pihak pengurusan UIA itu akan terhegeh-hegeh minta supaya dia tidak digantung tugas. Kalau dipecat sekalipun, aku tidak fikir dia akan terhenyak di kerusinya dalam bilik selesa di UIA itu. Apa nak hairan kalau orang dah jadi bijak pandai dan popular pula sepertinya. Kalau dipecat di sini, di sana berderet tawaran menantinya. Razeki Allah SWT bukan dipegang oleh UIA atau mana-mana universiti pun. Kerajaan BN sendiri pun bukan wali dalam soal razeki. Kerja di UIA itu hanya sebagai satu sumber kehidupan. Sumber kehidupan adalah hidup itu sendiri. Selagi hidup, adalah razekinya. 

Persetankan dengan UIA itu. Kalau aku nak nasihat, nasihatku buat Dr. Aziz Bari, tinggalkan UIA. Orang yang cerdik tak layak berada di UIA. Pokok tualang yang tinggi mencecah awan tak boleh tumbuh di UIA. Hanya kangkung parit yang sesuai di sana. Aku percaya Uiniversiti swasta lain berlumba-lumba mahu dapatkan khidmat Dr. Aziz Bari. Hal ini sudah tentu ada dalam pengetahuan Dr. Aziz Bari. Kalau tidak masakan dia berani berumah di tepi pantai.

Profesor di Malaysia ini bersepah. Tapi, bukan semua profesor itu bijak laksana. Dalam Majlis Profesor Negara pun beremut dengan profesor tetapi boleh panggil profesor sahaja. Akal dan minda tidak setara mana. Baru-baru ini MPN tersebut bersetuju bahawa negara ini tidak pernah dijajah. Adalah hujah-hujah yang digunapakainya. Tapi, budah darjah enam pun pening-pening dengar hujah si bocah melawak seperti itu.

Khabarnya rektor UIA itu ahli Majlis Agama Islam Selangor. Kalau sudah jadi ahli majlis, bersembah setia habislah kepada Sultan yang berada di atasnya. Ditambah pula kalau fikrahnya seperti fikrah pemerintah yang mencengkam organisasinya. Sebab itu, jadi ahli Majlis Agama Islam lebih dekat membawa diri menjadi ahli neraka. Bagaimana tidak kalau mempergunakan institusi agama itu untuk kepentingan dunia. Kepentingan dunialah kalau sanggup menafikan peranan ilmu dalam masyarakat dengan memaksa profesor yang berotak cemerlang untuk duduk diam.

Aku, kalau dengar kawan-kawan sudah dapat profesor, aku tak hairan. Akun tak takjub. Tidak juga cemburu. Itu gelaran dunia loka yang tidak memberi makna besar. Berapa banyak profesor yang hanya nama sahaja. Pengait kelapa di kampung nelayan tepi pantai di kuala Terengganu lebih cerdik berbanding dia. Lenbih berani dan berjiwa merdeka kalau nak dibandingkan dengan para profesor kangkung yang bersepah.

Minta maaflah kalau ada profesor yang terbaca tulisanku ini. Aku bukan kata kepada anda profesor kangkung tetapi aku marah kepada profesor yang menjahanamkan nama baik cendikiawan. Kalau anda bukan selengkar kangkung, anda adalah sepohon tualang menjulang awan. Maka, hendaklah dibuktikan dengan praktikal ilmu yang membujur lalu melintang patah.

Contohilah Dr. Aziz Bari!

No comments: