CARI BAHAN

Wednesday, July 22, 2015

Mahkota keadilan.

Pagi ini teringat nak tulis tinta ringkas pasal mahkota buat pemimpin. Hanya sekadar membuka medan fikir dan renung buat orang yang suka kepada politik dan kepimpinan. Kekadang, ada kesilapan kita dalam menilai harga seorang pemimpin dan meletakkan nilainya pada harga seperti pengikut atau rakyat.

Mahkota seorang pemimpin adalah keadilan. Itulah ukuran untuk kita menilainya. Dengan apa dia hendak capai keadilan itu? Islam meletakkan kekuatan dan amanah sebagai dua alat penting buat seorang pemimpin untuk menegakkan keadilan dalam pimpinannya.


Pemimpin bukan dinilai pada waraknya. Bukan pada ilmunya. Bukan pada amalnya. Bukan...bukan. Nilai-nilai itu hanya nilai tambah. Tetapi penentunya adalah keadilan.

Jika rakyat rasa dizalimi, pemimpin itu dimurkai Allah. Jika pengikut tidak rasa diadili, maka pemimpin itu ada persoalan depan Tuhan kelak. Sebab itu, jadi pemimpin memang tugas maha berat.

Dalam hadis. pemimpin adil diberikan kredit untuk berada di bawah naungan arasy Allah pada hari panas terik matahari mahsyar.

Saya dengar ada orang puji pemimpin kerana waraknya. Pakaiannya yang ikut sunnah. Ilmunya yang lumayan. Sikapnya yang 'sempoi'. Seorang sultan misalnya, boleh duduk bersila bersama rakyat marhaen. Ada sultan dipuji kerana isterinya pakai tudung. Tapi dalam masa yang sama dia menimbunkan kesenangan dengan istana kemerlip ketika rakyat mrintih susah. Sebenarnya, Allah tidak lihat nilai itu pada diri seorang plemimpin. Allah lantik dia jadi pemimpin dan jadikan keadilannya sebagai kayu ukur.

Sebab itu, ketika kita mahu menilai seorang pemimpin, sila tanya apakah yang dia telah buat mengenai keadilan untuk para pengikutnya. Usah dinilai pada ibadatnya, kehensemannya, janggutnya, jubahnya, kesederhanaannya atau sebagainya. Cukuplah selidiki keadilan yang ditegakkan buat rakyat dan pengikutnya.

No comments: