CARI BAHAN

Friday, July 24, 2015

Kebenaran sebagai rumah api.

D tengah laut, ketika belayar malam nan gelap, daratan tidak kelihatan, para pelayar akan meninjau rumah api. Lalu ke sanalah mereka tuju membelah gelapan..

Kebenaran adalah seperti rumah api. Ia menjadi pasak dalam membuat ukuran.

Ketika memberi makna istiqamah, ia bukan semata-mata tetap pendirian, tidak berganjak walau bermacam pancaroba menimpa. Ia bukan kekal dengan apa yang telah dipegang zaman berzaman. Ia diertikan dengan mengaitkan dengan kebenaran. Jika sesat bertahun-tahun, baru sehari menemui kebenaran lalu berpegang dengan kebenaran, itulah istiqamah. Yang tetap tegar dengan kebatilan, itu bukan istiqamah.

Ketika memberi makna takbur, nabi SAW mentakrifkan:

الكِبْر بطر الحق، وغمط الناس

"Takbur itu adalah mengengkari kebenaran dan menzalimi manusia".

Kebenaran juga jadi kelipan di menara rumah api dalam mengenal daerah takbur. Jika pakai baju lawa, kereta cantik, bergaya, rumah besar, berjalan dengan iringan pengikut yang ramai, jika mendokong kebenaran, ia tidak jadi takbur.

tapi, walau pakai baju compang camping, makan hasil buangan di tong sampah dan hidup memelaratkan diri, namun waktu kebenaran datang kepadanya, dia berdegil, tidak mahu terima, itulah takbur namanya. Maka, perhatikan bahawa k

No comments: