CARI BAHAN

Wednesday, July 22, 2015

Hempapkan Quran atas kepalamu.

Dalam Al-Quran banyak teguran Allah. Allah menegur orang munafiq dan menceritakan perangai dan tabiat mereka. Allah tempelak orang menentang nabi-nabi. Allah buat tamsil ibarat pedas buat orang yang ingkar kepadanya.

Allah ceritakan kebejatan Abu Lahab, Firaun, Haman, Qarun dan sebagainya. Allah sifatkan ulama dunia Bani Israil sebagai anjing yang menjelir. Allah sifatkan ulama Bani Israil sebagai kaldai penanggung kitab. Macam-macam ada dalam Quran.


Hari ini orang Islam baca Quran. Malangnya, ketika mengambil ibrah daripada apa yang Quran kisahkan, sebahagian orang jadikan ia hujah untuk mengangkat diri dan kelompok sendiri. Ia tidak dibaca untuk mencermin diri.

Ayat Quran dibacakan untuk mendiskreditkan orang lain yang tidak cocok dengan diri walaupun orang itu sama-sama muslim. Ia hanya bergantung kepada tafsiran hawa nafsu sendiri yang mahu meletakkan diri sebagai pihak yang benar dalam persaingan merebut pamrih dunia. Merebut kedudukan, sokongan, keyakinan khalayak, kepimpinan dan seumpamanya.

Wahai yang membaca Quran! Bacalah Quran untuk dirimu sendiri dan jangan hanya tahu menghamburkannya untuk manusia lain.

No comments: