CARI BAHAN

Tuesday, July 21, 2015

Pemboleh ubah.

Dalam hidup ini, kita akan berdepan dengan banyak pemboleh ubah. Pemboleh ubah adalah lambang penggunaan akal dan ia juga tanda tidak bepijak atas keta'subah. Islam datang di tengah-tengah kejumudan masyarakat jahiliyah sebagai pemboleh ubah yang menawarkan jalan hidup yang lebih selamat setelah mereka berteleku kaku dengan warisan nenek moyang yang menyesatkan hidup mereka.

Seorang sahabat setia pernah berkata kepada sahabatnya.


"Kita akan bersahabat sehingga mati...",

Namun, belum pun sampai mati persahabatan mereka hancur dan mereka bertukar menjadi musuh. Mengapa hancurnya persahabatan mereka padahal mereka telah berjanji setia untuk bersahabat sehingga mati? Itu kerana ada pemboleh ubah yang menukarkan sumpah janji tersebut. Adakah menjadi kesalahan kerana menyalahi sumpah dan janji setia yang pernah dipaterikan?

Lihat kepada keadaan. Kewujudan pemboleh ubah perlu dinilai di sudut pandangan kebenaran. Di sinilah akal dimanfaatkan dan ta'sub serta taqlid buta dinafikan.

Dalam Al-Quran Allah menceritakan tentang sumpah yang diucapkan. Biarpun sumpah itu mengikat, namun jika ia sumpah yang menghalang diri daripada berbuat baik, ia tidak perlu dituruti. Maka, ertinya ada pemboleh ubah yang mengubah keadaan sumpah yang mengikat itu. Bahkan, sumpah dalam hal-hal yang baik sekalipun, jika sampai keadaannya orang yang bersumpah tidak mampu tegakkannya, didatangkan kifarat sumpah sebagai sebuah pemboleh ubah.

Lihat dalam hidup ini, ada banyak pemboleh ubah.

Dulu kau kata tak suka durian, kenapa sekarang durian sebakul kau pelahap habis?
Dulu kau benci perempuan, kenapa sekarang kau kahwin?
Dulu kau benci aku, tetapi sekarang mengapa kau kata kau cinta aku?
Dulu kau cinta dan janji mahu setia dengan aku aku, mengapa sekarang kau mungkir janji?

Macam-macam pertanyaan timbul mengungkit dulu dan sekarang. Mengubah kerana pemboleh ubah yang benar adalah diharuskan.

No comments: