CARI BAHAN

Wednesday, March 18, 2015

Penceramah atau pendakwah?



Ummat tidak rugi hilangnya penceramah,
tetapi alangkah besar kerugian kala hilangnya pendakwah.

Ada orang dilihat seperti pendakwah. Namun, dia cuma penceramah. Tujuannya yang utama adalah untuk mendapat pamrih melalui ceramah. Ceramahnya bukan bertujuan tulus mengubah posisi masyarakat yang bobrok, melainkan hanya untuk menjadikan masyarakat sebagai pelanggan yang boleh membeli produknya.


Mungkin hasrat sang penceramah murni, ingin membangunkan sabilillah menerusi pamrih dan produk yang diperolehi. Akan tetapi, ia diperolehi dengan menginjak kedahagaan masyarakat.

Aku dengar, ada penceramah yang ragu-ragu untuk berhenti berceramah kerana hasil saguhati ceramahnya penting untuk membangunkan pondok pengajiannya. Kalau berdakwah melalui ceramah, tidak akan ada istilah berhenti. Dakwah itu sampai mati.

Macam juga politik, kalau politik dakwah, tidak ada istilah dinasour. Sampai mati, kekallah berpolitik dan terlibat dalam pencak sitaranya. Kerana politik dakwah tidak penghujungnya.

Ini ceramah. Paling dekat dengan dakwah. Paling mirip dengan kerja dakwah. Maka, jika niat untuk dakwah, tidak ada rancangan untuk berhenti. Bukan jadikan ceramah sebagai loncatan untuk yang lain. Ia seharusnya tulus membetulkan masyarakat. Menegur kepincangan dan bukan mengambil jalan ' mudahanah' demi survival pasaran dalam dunia jemputan.

Ummat tidak menanggung rugi dengan sirnanya penceramah, akan tetapi besarlah kerugian jika hilangnya pendakwah.

No comments: