CARI BAHAN

Friday, March 20, 2015

Hudud lebih aula

Ilmu politikku tidak sampai untuk menyongsang daripada pendirian yang Pas yang disuarakan oleh mursyidul amnya, Tg Harun Din. Menurut  Tg Harun Din, melaksanakan hukum hudud itu lebih penting daripada menjaga keutuhan Pakatan Rakyat. Dengan kata lain, dapatlah difahami bahawa Pas tetap dengan pendirian untuk melaksanakan hudud. Peringkat permulaan ini adalah di Kelantan. Apa nak jadi dengan Pakatan Rakyat, pedulikanlah. Biar pecah berkecai Pakatan Rakyat tak apa, asalkan hudud dapat dilaksanakan.

DAP tidak habis-habis menyuarakan penentangan terhadap hudud. Sungguhpun usaha Pas dilaksanakan menurut lunas-lunas demokrasi berparlimen yang diamalkan, penentangan DAP nampaknya tidak reda.  Penentangan tersebut memperlihat sikap permusuhan terhadap Islam secara tidak langsung.

Sepatutnya DAP mengawal kelancangannya. Setiap parti ada maruahnya. Lebih-lebih lagi Pas sebagai sebuah parti yang telah tua dan lama membina kerajaan di Kelantan. Kelihatannya seolah-olah DAP sedang mendabik dada dengan kekuasaanya yang masuk penggal kedua di Pulau Pinang.

Apakah menjaga Kelansungan Pakatan Rakyat itu lebih aula daripada melaksanakan hudud, sekurang-kurangnya buat masa ini, itulah yang ilmu politikku tak sampai. Kerana itu, aku bersimpuh sahaja kepada sabda sang mursyidul am. Semoga ijtihadnya betul dan Allah merestuinya dalam ijtihad tersebut.


No comments: