CARI BAHAN

Sunday, March 01, 2015

Menghargai Pendahulu

Ketika Hatib bin Balta'ah dapat disergap kerana mengirimkan surat peringatan kepada saudara maranya yang kafir di Makkah sebelum penyerangan Kota Makkah oleh tentera Islam, Umar Al-Khattab meminta izin untuk memenggal lehernya.

"Biar kupenggal leher si munafiq ini wahai Rasulullah!"

Demikian Umar Al-Khattab bingkas.

Namun Rasulullah tidak mengizinkan. Rasulullah SAW memaafkan Hatib bin Abi Balta'ah dan menyatakan bahawa dia ( Hatib) adalah dari kalangan ahli Badar.

Ada apa dengan Ahli Badar?

Ahli Badar adalah pendahulu perjuangan. Nabi menghargai pendahulu dalam perjuangan. Kendati tindakan Hatib bin Abi Balta'ah adalah sebuah pengkhianatan, keberadaannya sebagai pendahulu perjuangan meletakkan dirinya patut dimaafkan. Sementelahan, apa yang dikatakan pengkhianatan oleh para sahabat lain itu, bukanlah menjadi niat Hatib bin Abi Balta'ah dalam mengutuskan surat makluman pergerakan tentera Rasulullah SAW itu.

Demikian iktibar kecil dari episod sirah. Dalam perjuangan PAS memacu perjuangan politik Islam di Malaysia, ada segolongan yang boleh dikenali sebagai pendahulu perjuangan berdasarkan senioriti dan pengorbanan mereka. Kalau hendak dicerminkan dengan kisah Hatib bin Abi balta'ah tadi, kalaulah benar mereka dianggap pengkhianat dalam perjuangan, tuduhan khianat itu tidak layak datang daripada para pejuang belakangan. Pejuang yang muncul setelah zaman getir dan sulit berlalu.

Pendahulu perjungan yang pernah melalui titik-titik penting dalam gelombang perjuangan tidak wajar diperlecehkan oleh yang datang kemudian. Mereka perlu dihargai. Sekupang yang mereka korbankan pada zaman susah dulu adalah lebih mahal dari beribu ringgit yang disedekahkan oleh orang kemudian yang datang menyertai perjuangan.

Pejuang-pejuang muda yang semangat berapi-api untuk membela perjuangan Pas, kesuciannya dan kemurniannya, jangan merasa lebih besar kedudukan di mata Allah daripada para pendahulu. Sesungguhnya, pendahulu yang yang kerjanya gurkha cuma, lebih mahal harganya di sisi Allah daripada pejuang kemudian yang datang, walau jawatan dan gelarannya nampak utama dan besar.

Inilah sikapku dalam melayani kerenah dunggu lewat terakhir ini....

No comments: