CARI BAHAN

Wednesday, March 18, 2015

Cerita GST di sebuah pekan kecil.

Orang-orang yang waras akan merumuskan. Bila GST mula bulan April nanti, harga barang akan naik. Memang pening kepala orang-orang yang berotak dan mampu berfikir dengan otaknya, bila dikatakan bila GST berkuatkuasa, harga barang akan turun. Ia samalah bila seseorang menyatakan bila kita naik basikal ditukar kepada naik motosikal, penggunaan minyak akan semakin jimat. Kemudian, datang seorang yang belajar di atas awan, kalau beli kereta, lebih jimat minyak berbanding guna motosikal.


Ketika aku singgah membeli sebuah meja plastik di kedai Cina di pekan Kuala Nerang, aku mengujinya dengan pertanyaan.

"Bagaimana taukey, sudah daftar GST?

" Ya, sudah..." jawabnya. Wajahnya kelihatan mencuka dan mencebir.

"Nanti barang-barang di kedai taukey akan makin murahlah!"Aku mengeceh.

"Lagu mana nak murah, cuba kamu tengok peti ais yang saya jual tu, sekarang hargnya RM1000.00, bulan depan saya kenal jual RM1060.00..."

"Wah, kenapa makin mahal, menteri kata makin murah", aku mengumpan sambil tersengeh.

"Itu menteri, cakap dengan orang bodoh bolehlah", Cina taukey itu melepaskan geramnya.

Aku berlalu dengan sedih. Bangsaku banyak percaya omongan itu. Sang Cina itu, orang yang berniaga, pun tidak boleh percaya omongan GST memurahkan harga barang....

No comments: