CARI BAHAN

Friday, May 09, 2014

NGO DAN DHIRAR


Tidak salah membina masjid. Masjid memang binaan mulia. Namun, kalau masjid yang dibina adalah Dhirar, maka pembinaannya adalah sia-sia. Bahkan mengaut dosa. Hablun Minallah dan Hablun Minan Nas tidak tercerna dalam sebuah masjid bernama Dhirar.

Asas binaan masjid hendaklah takwa.

Demikian, ketika membina sebuah pertubuhan. Apakah asas kepada pembentukan pertubuhan tersebut? Jika landasannya adalah Dhirar, maka yang akan disemai keengkaran dan perpecahan.

Mengamati percambahan pelbagai NGO Islam yang muncul di persada Malaysia khasnya dan dunia seanteronya, persoalan dhirar ini perlu jadi perbandingan. Ini kerana sebahagian pertubuhan tersebut membawa misi dhirar.

Menggunakan nama masjid untuk berasimilasi dengan perjuangan Rasulullah tetapi di dalamnya berisi jiwa-jiwa yang memerangi perjuangan Islam. Inilah yang tersirat dibalik kisah masjid Dhirar yang yang diperintah bakar oleh Rasulullah SAW pada zamannya.

Terus terang saya berkerut dahi melihat gelagat pertubuhan NGO Islam yang lincah bersuara mendengungkan Islam tetapi dalam masa yang sama mamalitkan malu kepada kaum muslimin. Ada kumpulan yang melewati batas semangat perkauman sehingga melahirkan keresahan rukun masyarakat. Ada yang menjadi tunggangan musuh perjuangan Islam untuk mengikis keyakinan masyarakat terhadap landasan perjuangan yang telah dicanai para ulama faqih perjuangan sejak berzaman. Ada pula yang cuba menjadi anak derhaka yang menjadikan keakuan dan nafsiah sebagai kebanggaan.

Pertubuhan Perkasa telah banyak memercik api permainan sufaha'. Terbaru, sebuah lagi pertubuhan bernama ISMA melalui lidah presidennya yang tersihir dengan emosi kaum, telah mengocak toleransi dan kecermatan para cendikiawan perjuangan dalam menangani pergeseran pendapat antara kaum. Ini semua adalah kemabukan akibat daripada rumusan yang dipetik dari dalam majlis dhirar. Banyak pertubuhan yang sedang dan akan berpotensi membawa watak dhirar.

Saya bimbang ISMA terpalit debu masjid dhirar yang berhamburan. Berhati-hatilah ketika memilih medan untuk berpatisipasi kerana dhirar sentiasa terbuka rahangnya.

No comments: