CARI BAHAN

Friday, May 23, 2014

Keluarnya dari koloni musuh.

Lihatlah, bagaimana Allah mencipta makarnya. Seperti juga Allah mencipta makarnya ke atas Firaun, maka demikianlah makar Allah menyelit masuk tanpa disedari oleh setiap yang berkuasa dan angkuh dengan kekuasaannya. Nabi Musa diambil oleh isteri Firaun dari sungai untuk dibela dan dibesarkan. Lalu, bila sudah besar dewasa, Musa berbalik menjadi sumber duka dan musuh buat Firaun.

Demikianlah Allah menyebutkan dalam Surah Al-Qasas, ayat 8:

فَالْتَقَطَهُ آلُ فِرْعَوْنَ لِيَكُونَ لَهُمْ عَدُوًّا وَحَزَنًا ۗ إِنَّ فِرْعَوْنَ وَهَامَانَ وَجُنُودَهُمَا كَانُوا خَاطِئِينَ

" Maka ahli keluarga Firaun itu pun memungut Musa (dari sungai) supaya kelak nanti Musa akan menjadi musuh dan kedukaan buat mereka. Sesungguhnya Firaun dan Haman serta tentera kedua-duanya adalah orang yang telah berbuat salah".

Dyana Sofea itu rupanya anak seorang yang termasuk dalam kalangan keluarga UMNO. Dia dibesarkan dalam lingkungan UMNO. Ibunya seorang yang bekerja memenangkan UMNO bertahun-tahun. Lantas, bila besar, Dyana Sofea itu berpaling dari menyokong UMNO, sebaliknya menjadi calon DAP lawan UMNO.

Saya tidak menyamakan nabi Musa dengan Dyana Sofea. Jauh sekali. Namun, di sana ada iktibar untuk para pejuang Islam. Sesuatu yang nama makar Allah tidak terjangkau oleh fikiran kita. Namun, punggung sejarah sentiasa bergolek dan berputar dalam kisaran yang sama.

Allah mempunyai pelbagai cara meruntuhkan soldadu yang menginjak kehormatanNya. Islam diperjuangkan oleh orang-orang yang disebut Jundullah. Tetapi, Allah juga pernah dan akan menjadikan Islam ditolong oleh orang-orang fasiq dan derhaka. Allah tidak miskin sebalik Dia kaya. Allah punya soldadu yang beraneka ragam.

Ketika sebuah peperangan telah langsai, para syuhada' dikumpulkan lalu, kepada seorang yang terkorban dari kelompak Islam disebut, oleh Rasulullah disebut sebagai ahli neraka. Kehairanan para sahabat mendengarnya. Namun, cerita seorang sahabat lain perihal si syahid itu mendedahkan hakikat perkara yang dinyatakan Rasulullah. Rupanya orang yang dikatakan syahid itu matinya kerana bunuh diri di medan perang. Lalu Rasulullah SAW menyebutkan:

وإن الله ليؤيد هذا الدين بالرجل الفاجر

" Sesungguhnya Allah akan perkuatkan agama ini dengan lelaki yang berdosa".

Kisahnya ini boleh dirujuk dalam hadis Bukhari.

Maka perhatikan liku-liku perjuangan Islam itu wahai para pendokong perjuangan Islam sekalian.

No comments: