CARI BAHAN

Wednesday, May 21, 2014

Tabligh Bukan Sebuah Paksaan

Tabligh bukan sebuah paksaan.
( Talayyun Bersama Dyana Sofya)

Tugas kita sebagai pendakwah tidak harus dicemar dengan paksaan. Kita perlu sedar bahawa kita cuma menyampaikan. Sama ada yang mendengar apa yang kita sampaikan itu menerima atau menolak, itu di luar kudrat kita. Jika dakwah kita diterima, itu kerana Allah memberikannya hidayah. Jika dia menolak dan bersikeras dengan pendiriannya yang kita anggap salah dalam kacamata agama, itu kerana Allah belum berikannya hidayah. Jesteru, berlapang dadalah kerana kita cuma mentablighkan. Allah yang mengubah.

Dalam menyampai tabligh, jangan kita dilihat memaksa. Memahami erti amanah tabligh, sikap yang menampilkan watak memaksa akan kita jauhi.

Hudud ditolak oleh ramai bukan Islam. Sebahagian bukan Islam juga menolak. Kita perlu terangkan bahawa hudud itu ketetapan Allah dan kita selaku hambanya perlu patuhi ketatapan Allah. Ada yang menolak, kita anggaplah bahawa dakwah kita belum dijayakan Allah. Kita perlu sabar lagi dan terus mentablighkan kefahaman agar Allah mentakdirkan hidayah buatnya.

Tidak perlu marah kerana marah itu adalah tekanan perasaan yang didorong oleh watak memaksa. Sedangkan lam dakwah, tidak harus ada paksaan. 

Kecualilah kalau kita bukan lagi di takuk du'at tetapi sudah ditaklifkan sebagai qudhaat.

Ada wanita muslimah enggan pakai tudung. Kenyataannya mengikut rentak syair para wanita yang memperjuangkan hak-hak wanita  liberalisme. Pendakwah tidak boleh paksa dia pakai tudung. Pendakwah juga tidak perlu boikotnya. Pendakwah perlu tegurnya dengan baik. Tegur dengan baik banyak tafsirannya. Menegur kucing nak curi ikan tak sama dengan menggempak musang nak curi ayam dalam reban.


Oleh itu, para du'at jangan cepat melatah jika mendengar bicara-bicara songsang para mad'u yang jahil.

No comments: