CARI BAHAN

Saturday, May 24, 2014

JANGAN BERCANDA BARA PERKAUMAN.

Aku buat catatan ini agar menjadi renungan generasi mendatang. Jika meletus huru hara antara kaum dalam negeraku yang tercinta ini, fahamilah dengan cermat asal masalah. Jangan biarkan orang mengkhianati sejarah dan menampilkan wajahnya sucinya sedangkan ketika peristiwa berlaku, dialah yang menjadi tubanya.

Hari ini, peristiwa 13 Mei diulang sebut. Cerita perselisihan kaum itu menjadi imbauan untuk menginbgatkan orang tentang bahaya bersikap rasis kerana ia akan memercikkan api perkauman. Sebahagian daripada riwayat cerita mengenainya adalah pembohongan.

Pemuda UMNO yang panas baran berikutan kenyataan RSN Rayer, ADUN Seri Delima dalam Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, cuba menggeledah bangkai tragedi 13 Mei 1969. Yang sibuk menggeledah itu pun tidak lahir lagi pada tahun tersebut.

RSN Rayer dikatakan menyebutkan perkataan celaka yang ditujukan kepada UMNO. Beliau merujuk kepada perhimpunan oleh sekumpulan orang UMNO Pulau Pinang di Seberang Jaya yang membantah tindakan ahli parlimen Machan Bubuk, Lee Khai Lun yang membuat flashmoob kangkung disumbat ke mulut Perdana Menteri DS Najib Tun Abd Razak. Ia adalah satu sindiran buat perdana menteri yang mengatakan harga kangkung turun harga dan ia menjadi bukti kerbaikan kerajaan.

Perhimpunan orang UMNO di Seberang jaya itu membawa banner yang mengungkit peritiwa 13 Mei 1969 dan menyifatkan DAP sebagai puncanya. Maka, atas dasar itulah RSN Rayer membuat kenyataan "celaka' yang ditujukan kepada UMNO. Lalu, pemuda UMNO yang panas hati mentafsirkannya sebagai satu penghinaan kepada bangsa Melayu secara amnya. Mungkin mereka lupa atau buat lupa, orang Melayu dalam UMNO sudah tidak solid. Orang Melayu dalam PAS, PKR dan DAP tidak terasa apapun dengan kata-kata RSN Rayer itu kerana beliau men'celaka'kan UMNO.  Bukan Melayu yang dicelakakan. 

Pendek akallah kalau ia ditafsirkan sebagai penghinaan kepada bangsa Melayu. Lagipun, apakah masih boleh dipercayai bahawa UMNO itu masih mewakili orang Melayu?

Bayangkan satu analogi. Ada seorang berjalan di bawah panas matahari asar. Ketika berjalan-jalan itu, ada bayangnya sedang mengikutinya. Tiba-tiba dilihatnya bayangnya telah dipijak orang. Lalu, si pemilik bayang pun marah dan memukul orang yang pijak bayangnya. 

" Kamu menghina aku dengan memijak bayangku!", tempik si pemilik bebayang.

Tidakkah terpinga-pinga dibuatnya orang yang memijak bebayang itu?

Begitulah bandingannya para pemuda sewel yang panas baran baru-baru ini. Mereka cuba mengilas erti UMNO kepada Melayu sedangkan UMNO dan Melayu adalah dua perkara yang berbeza. UMNO adalah sebuah parti dan Melayu adalah sebuah bangsa. Kononnya UMNO parti orang Melayu tetapi ia bukan satu-satunya. Parti PAS pun parti orang Melayu tetapi ia tidak menjadikan agenda bangsa sebagai teras perjuangan. Parti PKR juga dipimpin oleh ramai orang Melayu sungguhpun ada pemimpin bukan Melayu. Ini kerana PKR adalah parti pelbagai kaum. DAP juga serupa. Ia dilihat parti Cina kerana ramai pimpinannya orang Cina. Namun, ada juga orang Melayu dan India. RSN Rayer tersebut pun bukan Cina tetapi seornag India.

No comments: