CARI BAHAN

Saturday, August 03, 2013

JANGAN TERPEDAYA

"Cerita itu sangat menarik...tapi dalam masa yang sama seperti ada memburukkan orang yang dicerita", seorang sahabat cuba memberi komen mengenai sebuah cerita yang diceritakan oleh seorang penceramah.

Cerita mengenai seorang ulama yang bermenantukan ulama. Pada malam pertama, bapa mentua telah membuat ujian untuk menantunya  yang menikah dengan anak perempuannya. Dalam bilik, di muka pintu, diletakkan sebuah kitab yang tebal. Oleh kerana menantunya itu seorang ulama, apabila ternampak kitab itu, dia pun mengambil kitab dan membacanya sehingga ke pagi. Hanya terasa olehnya kepanasan matahari, barulah dia tersedar dari kelekaannya menuntut ilmu. Dia telah membiarkan malam berlalu tanpa menyentuh isterinya. Malah, lebih dari itu, dia telah terlepas solat subuh dalam waktunya. Cerita itu mahu tampilkan watak hebat ulama yang cintakan ilmu. Tapi, dalam kehebatan tersebut ada cucukan yang berbisa.

Budaya penceritaan sebegini selalu menjadi trend Syiah. Syiah menceritakan keadilan Umar Al-Khattab yang menyebat anaknya Abu Syahmah 100 kali kerana berzina. Walaupun keadilan Umar cuba ditampilkan, ada tersirat penghinaan terhadap umar. Umar digambarkan seorang yang jahil fekah, porak peranda keluarga dan tidak boleh dipercayakan jabatan khalifah.

Jangan mengikut budaya Syiah!

No comments: