CARI BAHAN

Monday, August 26, 2013

PARA PENZALIM BERJIWA KECIL DAN BACUL

Allah maha besar. Maha Agung. Maka, sesiapa yang memperjuangkan Allah, dia akan memiliki kebesaran hati dan keagungan jiwa. Sedangkan Syaitan itu kecil dan hina. Justeru, sesiapa yang memperjuangkan kesyaitanan, akan memiliki jiwa kerdil dan perasaan yang hina.

Inilah yang terjelma dalam kisah perlawanan antara Firaun dan nabi Musa. Sungguh pun Firaun memiliki segala prasarana kekuasaan, dia amat takut dengan nabi Musa. Dalam menangani nabi Musa, dia mengerahkan segala jentera kekuasaannya untuk melenyapkan nabi Musa. Bukan alang-alang jumlah ahli sihir yang dimobilasikan untuk melawan nabi Musa. Dinyatakan dalam tafsir Qurtubi dengan memetik pandangan sebahagian mufassirin, ahliu sihir yang dikumpulkan Firaun berjumlah 80 ribu orang. Jumlah itu hanya untuk melawan nabi Musa seorang. Sungguhlah kerdil hati Firaun mendepani kebenaran nabi MUsa A.S.

Ketakutan Firaun lebih menghimpit apabila ada seorang lelaki dari kaum keluarganya yang beriman dan menerima dakwah nabi Musa. Termasuk isterinya sendiri Asiah. Firaun tidak mampu mendepani individu beriman ini dengan sendirinya kerana memang jiwa penzali adalah kecil. Firaun terpaksa melobo sokongan para pembesarnya dan mempengaruhi rakyat jelatanya.

Kisah Firaun dan Musa mengajar kita satu hakikat. Hakikat bahawa penzalim berjiwa kerdil. Mereka adalah makhluk penakut, pengecut dan tidak punya jati diri. Mereka melihat orang beriman dengan pandangan mata yang penuh bimbang dan cemas, seperti melihat sebuah gunung yang mahu menghempas mereka.

Demikianlah yang menimpa penzalim seperti As-Sisi dan Bashar Al-Asad. Menangani kebangkitan rakyat, Bashar tega melepas bom kimia. Satu hal yang hanya layak dibuat oleh si pengecut. As-Sisi ketakutan kepada jemaah Ikhwanul Muslimin sehingga dia berusaha menangkap para pemimpinnya. Dia cuba memadam sinar cahaya Allah, sedangkan Allah pasti menjadikan cahayanya bersinar sempurna.

Kita lihat para pemimpin Ikhwan tidak mundur. Mereka, dengan jiwa besar mendepani semua kezaliman yang ditimpakan ke atas mereka dengan sabar dan jiwa besar. Sememang orang yang berwalikan Allah akan menjadi berjiwa besar sebab Allah itu maha besar. Begitulah juga para pejuang rakyat di Syria. Mereka berjuang dengan kesedaran agama dan itu menjadikan mereka gergasi yang ditakuti oleh kodok Bashar yang berhati tikus.

Beruntunglah manusia yang mendapat kebesaran khalik dan malang serta rugilah manusiia yang dijangkiti kekerdilan mal'un!

No comments: