CARI BAHAN

Saturday, August 24, 2013

Terlebih dos Anti Syiah

Pada satu tahap, aku terikut-ikut dengan isu Syiah. Ada kelompok yang meletakkan perjuangan menentang Syiah sebagai nombor wahid. Maka, fikiran ramai orang terarah juga untuk menjadikannya isu nombor wahid. Sehingga, kekadang, lantaran asyik makhsyuq dengan isu syiah, terlupalah dengan isu-isu lain yang kritikal membelenggu umat Islam. Keghairahan mengolah dna mengadun isu Syiah membuatkan kaca mata konflik Syiah-Sunni yang dipakai dalam semua perkara. Hatta, isu di Mesir juga dikaitkan sebagai isu yang diwayangkan oleh agenda Syiah. 

Mengapa tidak dikatakan juga bahawa krisis di Selatan Thailand itu adalah berpunca dari mainan Syiah?

Kenapa tidak katakan sahaja nasib buruk yang menimpa muslim Myanmar itu juga kerana angkara Syiah?

Bagaimana pula dengan isu di Mondanau? Apakah tangan-tangan syiah juga melakunkannya di sana?

Agaknya kerana terlebih dos maka semuanya kembali kepada isu Syiah-Sunni.

Kalau kukatakan begini, dikatakan aku Syiah. Menuduh orang Syiah atau simpatisan Syiah memang kebanggan pejuang terlebih dos anti Syiah. Haji Hadi yang mengabdikan diri berpuluh tahun untuk perjuangan Islam itupun dituduh tidak serius membanteras Syiah. Seolah-olahnya, dialah pejuang Islam sebenar hanya kerana anti Syiahnya yang melewati puncak gunung Everest.

Pada akhirnya, perjuangan anti Syiah yang ditaja itu menyasar dari tujuannya. Orang makan ubat memang bagus untuk hilangkan demam. Tapi, kalau terlebih dos...buruk akibatnya.

Maaflah pejuang anti Syiah, aku balik dulu. Kalau nak terus bergelumang dengan isu Syiah ini, teruskanlah. Isu Mesir dan Syria itu, aku mahu melihat isunya antara Islam dan kafir atau sekurang-kurangnya Islam dan nifaq.
 

No comments: