CARI BAHAN

Friday, May 06, 2016

INQILAB

Satu waktu, aku terdengar dialog dalam sebuah filem Purbawara Indonesia mengenai Brama Kumbara. Dalam dialog itu seorang pendekar wanita berkata kepada temannya seorang pendekar wanita yang lain:

" Kebencian yang keterlaluan adalah pangkal kepada percintaan".


Dalam hidup kita, kita jangan benci keterlaluan kepada sesuatu. Falsafah menyatakan bahawa setelah sampai kemuncak tiada lagi kemuncak. Yang ada adalah jurang. Jika kita mengikut runrunan kebencian itu, pada satu ketika di belakang hari, kita akan mengikut pula runtunan cinta gila kepada sesuatu.

Lihatlah kemenjadian falsafah ini dalam kehidupan kita. Dalam hubungan antara lelaki dan perempuan. Dalam pergaulan dan persaingan ideologi. Termasuk dalam persoalan iman dan kepercayaan.

Dulu bukan alang-alang benci. Tapi kini bukan sedikit kaakraban yang mempamerkan cinta kasih. Dulu berjarak bagai tanah dua benua. Kini merapat bagai aur merangkul tebing. Semasa kita melontar kebencian, ada karma yang menghantui. Tuhan yang "Muqtadir" membolak balikkan hati manusia.

Ambil iktibar. Pada saat kamu tidak menyukai seseorang, berpadalah dan jangan melewati. Disaat kamu tidak sukakan sesuatu, beringatlah bahawa akan datang kamu akan memerlukannya, bahkan menggilainya.

No comments: