CARI BAHAN

Tuesday, June 09, 2015

Syura ِAkbar

Pada zaman nabi, tiada muktamar. Muktamar ini istilah kemudian hari. Tidak tahulah kalau ada muktamar di zaman Khalifah Ar-Rasyidin. Setahu aku tiada. Demikian pada zaman-zaman pemerintahan khalifah-khalifah berikutnya dalam dinasti yang mewarisi kekuasaan yang menerajui pemerintahan kaum muslimin. Pada sangkaanku, muktamar hanya diwujudkan bila gerakan Islam mula ditubuhkan dan mengorak langkah sebagai daya baru dalam negara kaum muslimin.

Gerakan Islam melahirkan banyak produk hasil daripada ijtihad baru dalam gerakerja Islami. Muktamar adalah salah satunya. Usrah, Tamrin, Syu'bah-syu'bah yang beraneka dan termasuklah juga Majlis Syura. semua ini adalah produk baru dan lama bila amal Islami digerakkan dalam bentuk jemaah dan harakah Islamiyyah.


Pada zaman nabi dahulu, Syura berlaku melibatkan nabi dan pemimpin-pemimpin masyarakat. Walaupun Quraisy merupakan kaum dominan yang melibatkan sahabat muhajirin, nabi tidak mengenepikan kaum Ansar dalam syuranya. Banyak catatan siirah yang mana pada saat-saat kritikal, nabi SAW menantikan pandangan dari kaum Ansar.

Syura di zaman nabi SAW, begitulah. Kalau kita adil dalam menterjemahkan maksud syura, maka muktamar yang diadakan adalah sebuah Syura yang paling otentik. Keupayaan muktamar untuk mendapat keberkatan dalam Syura sebagaimana yang disarankan oleh Al-Quran adalah lebih berbanding apa yang mampu dicapai oleh syura yang diekslusifkan sebagai sebuah majlis.

Seharusnya muktamar ditafsirkan sebagai sebuah Syura Akbar yang mana para perwakilan diberi penghormatan dan kepercayaan untuk membahaskan sebarang isu yang dipermasalahkan. Menafikan hak mereka dengan tanggapan bahawa bahawa mereka tidak layak membahaskan persoalan hukum, pada hemat saya, merupakan perlecehan terhadap kredebiliti para muktamirin sebagai anggota Syura Akbar..

Ya Habibi ya Maulana...harap diampun kerana saya terpaksa berbeza pandangan...

No comments: