CARI BAHAN

Tuesday, May 07, 2013

Apakah benar Cina Anti Melayu??

Gara-gara kehilangan sokongan kaum Cina di kebanyakan tempat terhadap UBN, maka Utusan Malaysia memukadepankan tajuk berita " Apa Lagi Cina mahu?". Dr. Mahathir pula menyifatkan Cina tolak persahabatan Melayu. Ali Rustam pula menuduh Cina tidak mengenang budi. Ketua Umno Titiwangsa pula dengan angkuh menyifatkan  bahawa UMNO tidak lagi memerlukan undi Cina dan India. DS. Najib sendiri pula mempertahankan berita muka depabn Utusan Malaysia dan mempersolkan pula sentimen yang dibangkitkan dalam akhbar-akhbar Cina. Keadaan sudah mula panas dewasa ini. Sentimen perkauman sedang dimainkan oleh pemimpin-pemimpin utama Melayu dalam UMNO.

Melayu sering ditafsirkan sebagai UMNO.Padahal, berapa banyakan sokongan yang diberikan oleh kaum Cina kepada calon-calon berbangsa Melayu. Ambil sahaja contoh kemenangan Sdr. Rafizi Ramli di Parlimen Pandan. Dari jumlah pengundi seramai 83, 857 orang di sana, sebanyak 48, 183 telah mengundi Sdr. Rafizi Ramli menewaskan calon dari BN, seorang berketurunan Cina iaitu Lim Chin Yee yang mendapat undi sebanyak 21, 454 orang.Sdr. Rafizi Ramli mendapat majoriti sebanyak 26,729 orang. Sudah tentu dalam perlawanan antara seorang Melayu dengan seorang Cina ini, para pengundi Cina telah mengundi calon Melayu secara beramai-ramai. Hanya, calon melayu itu bukan daripada UMNO, sebaliknya daripada PKR. Maka, undi kaum Cina itu tidak mahu ditafsirkan sebagai sokongan kepada Melayu. 

Sememangnya soal Melayu Cina tidak timbul dalam kes ini. Orang Cina mengundi bukan berdaarkan kaum kerana kalau berdasarkan kaum sudah tentu calon BN yang menang. Kawasan Pandan itu pengundi keturunan Cina adalah majoriti.

Maka, sebenarnya siapa Melayu? Melayu itu apa?Apakah yang namanya Melayu itu UMNO sahaja ? Apabila kaum Cina tidak mengundi UBN, apakah kita hendak katakan Cina anti Melayu??

No comments: