CARI BAHAN

Saturday, April 06, 2013

Kalau hati sudah bernanah

Ust. Nasharuddin kelihatannya serba tak kena dengan perkembangan mutakhir dalam Pakatan Rakyat. Dalam isu ura-ura DAP mahu menggunakan lambang Pas dalam PRU 13 ini, beliau mempersoalkannya dan mengaitkannya dengan perjuangan Islam dan hudud oleh Pas. Dengan kata lain, kalau DAP mahu menggunakan lambang Pas, persoalannya apakah DAP sudi menerima dasar perjuangan Pas dalam soal negara Islam dan hudud.

Inilah lagu klasik penuh prasangka yang dimainkan rentaknya oleh UMNO dan di"chorus"kan pula Ust. Nasharuddin Mat Isa. Sungguh malang seorang yang telah meladeni fikrah dan adab perjuangan Islam boleh menjadi serendah itu daya fikirnya.

Kalau DAP sudi menggunakan lambang PAS, itu merupakan satu keajaiban yang sungguh menguntungkan PAS. Untuk selangkah ke arah mendekatkan orang-orang DAP kepada PAS, sudah berjaya. Mengapa harus begitu gelojoh agar orang-orang DAP terus menerima dan menganut apa yang dianuti oleh orang-orang PAS. Sedangkan orang UMNO sendiri yang rata-rata seagama dan sebangsa dan ornag-orang PAS pun sukar menerima dan menganut fahaman PAS mengenai Islam, apatah lagi yang bukan ISlam dari DAP. Sekurang-kurangnya DAP sudah bersedia membuka hatinya untuk menggunakan lambang PAS sungguhpun belum bersedia menganut fahaman Islam menurut mizan PAS.

Aku bukan pakar politik dan belum pernah menjadi ahli politik. Namun, sebagai pengamat kecil perkembangan politik, aku merasakan bahawa terdapt kebijakan politik yang sangat besar untuk PAS membenarkan DAP memakai lambangnya. Sekurang-kurangnya membenarkan DAP memakai lambang PAS itu lebih selamat berbanding Ibrahim Ali yang pernah memakai lambang PAS tetapi akhirnya menikam PAS dari belakang.

Politik menurut bacaan Ust Nasharuddin Mat Isa itu hanya menyapu riak permukaan. Samada beliau memang gagal menyelami pusaran arus di bawah atau sengaja enggan menyelaminya, yang jelas beliau tidak memperlihatkan kebijakan berpolitik. Kalau hendak berpolitik biar bijak. Pandai ilmu agama, mahir feqah kontemporeri dan sebagainya bukan bermakna seseorang itu punya kebijakan politik. Politik itu menuntut seni yang lain yang tidak tersurat dalam kitab turas. Ia adalah feqah lenggok manusia yang pelbagai dan serba mungkin.

Kalau hati sudah bernanah
keluarlah bau mual hanyir
tutur bicara bahasa pendeta
menyimpan pancutan racun berbisa

Masakan harum semerbak kasturi
terbit dari perlimbahan iri
mata merenung ekor ke kiri
telunjuk ke langit 
kaki menginjak lumpur najis

Bila minda dikhayal kuasa
rela bersaudara syaitan pura
merasa diri menggapai Baitul Izzah
mencicip wahyu di Luh Mahfuz

Mengapa...
bicara tidak serupa
kala diri di tanpuk wala'
menuntut taat para jundi
setelah terbuang hilang qiadah
melibas wala' merencam barra' !

Kalau hati sudah bernanah
lidah berbicara bahasa malaikat
menyimpan lahjah syaitan terlaknat.


No comments: