CARI BAHAN

Thursday, December 30, 2010

Tali benang itu tangkal

Anak seorang sahabat terikat seurat benang hitam di tangannya. Aku tanya benang apa itu. Katanya seorang ustaz telah membuat benang itu untuk anaknya selalu di bawa jalan jauh. Benang itu dipintal sambil dibacakan ayat-ayat Al-Quran. Ustaz itu memberitahunya bahawa sahabat itu sendiri boleh lakukan. Siapa sahaja boleh buat sendiri asal tahu kaedah dan bacaannya. 

Aku memberitahu sahabat itu bahawa benang itu adalah tangkal. Apapun cara membuatnya, bila digantung di badan dan mengharapkan manfaat atau mengelak mudarat dengan benang itu, tangkallah namanya. Jika kita mengatakan bahawa benang itu dibacakan ayat Al-Quran padanya, dan ayat Al-Quran itu dari Allah juga, maka akan datang kelak sekelompok yang menjadikan bahan-bahan alam sebagai penangkal dan mengatakan bahawa semuanya itu ciptaan Allah juga. 

Terdapat banyak hadis yang melarang pemaikaian tangkal di badan atau di mana sahaja. Setahuku tiada pula amalan nabi SAW yang boleh disandarkan keabsahan membuat tangkal dengan ayat-ayat Quran. Apa yang pasti, nabi hanya mengesahkan dibacakan ayat Quran kepada air untuk "syifa" sebagaimana yang dilakukan seornag sahabat yang membacakan Fatihah kepada air untuk mengubat seorang ketua kabilah.

No comments: