CARI BAHAN

Monday, September 03, 2018

Jangan Dicengkam Dendam

Mengenang masa lalu, meratapi dan menjadikannya hambatan dan ungkitan masakini, adalah sunnah kaum Syiah. Lihatlah, mereka mengenang peristiwa kematian Hussain di Karbala, meratapinya dan menjadikan ia sebab mereka berdendam dengan Bani Ummayyah. sekalipun kemudiannya Bani Umayyah dapat ditumbangkan dari tampuk keuasaan, dendam mereka dan kenangan pahit yang mengganggu  mereka itu tidak padam. Demikianlah sifatnya dendam kerana masa lalu. Ia semakin marak dan membuatkan kaum Syiah bukan sahaja membenci Bani Umayyah. Mereka sekaligus membenci semua sahabat nabi kecuali yang dapat dibilang jari.

Kerana itu, mengungkit masa lalu adalah sunnah syiah. Jangan diikuti.

Syiah ini satu gerakan politik. Mereka mengungkit satu peristiwa politik yang menyakitkan. Itulah yang Syiah lakukan sehingga mereka menjadikan peristiwa sejarah yang mereka tidak puas hati itu sebagai kenangan mengusik jiwa. Bukan sahaja mengusik jiwa, mereka malah terbawa-bawa dalam mengatur siasat seterusnya. Siasat penuh dendam dan kebencian. Penuh dengan celaan dan laknat.

Kerana itu, saya nak kaitkan dengan peristiwa politik yang menghambat kita 20 tahu lalu. 20 tahun lalu, DS Anwar Ibrahim dipecat dan dizalimi oleh Tun Dr. Mahathir. Itulah hakikat sejarah yang tidak dinafikan oleh orang yang pernah menyakisikannya. Bahkan oleh semua orang yang mendalaminya dan mengkajinya.

Namun, kedapatan sesetengah orang mengungkit peristiwa tersebut seolah-olah meratapinya. Dendam lama tidak dapat dipadamkan.Kejahatan silam kekal jahat sehingga hari ini. Sepertinya apa yang berlaku 20 tahun dahulu tidak boleh dimaafkan. Sungguhpun yang empunya badan,  yang menanggung sengsara panjang telah mengambil sikap memaafkan, ada pihak yang tidak boleh maafkan.

Sebab itu, tokoh bernama Mahathir itu masih dimusuhi dengan keras oleh sesetengah orang. Ia melambangkan jiwa pendendam dan menolak kemaafan sama sekali. Setiap kali apa yang dilakukan pada hari ini, dinilai salah, Tun Mahathir itu dikaitkan dengan masa lalunya yang hitam.

Sikap kita yang sepatutnya adalah lupakan masa lalu. Inilah cara para ulama ahli sunnah. Jangan jadikan dendam masa lalu menghantui. Ada tokoh wali Allah yang mulanya bejat, tapi akhirnya jadi wali mulia. Jika dikenang masa bejatnya, tidaklah dia jadi wali Allah. Sikap dan pendekatan generasi Islam yang baik di zaman silam hendaklah ditauladani.

Begitulah halnya dengan para algojo politik dalam negara kita yang pernah berdosa puluhan tahun silam. Bukan tidak boleh menghukumnya. Boleh...jika ada salurannya. Namun, sekadar mengungkit dan prosedur pensabitan tidak dijalankan, maka lebih kepada buakan dendam yang tidak pernah berhenti.

Satu masa nanti, mungkin DS Najib akan dimaafkan. Sekarang dia sedang diburu untuk dihukum. jalan-jalan penghukuman sedang dioles. Biarkan.

No comments: