CARI BAHAN

Monday, September 10, 2018

DEWA DEWI KAYANGAN

Merujuk kepada konflik yang berlaku di Johor, Kerajaan Persekutuan tidak puas hati dengan projek Forest City yang melibatkan penjualan hartanah kepada warga asing. Kenyataan Perdana menteri membayangkan hal itu tidak boleh dibenarkan. ia merugikan rakyat negara ini. Namun, masalah yang sedang menunggu di depan adalah dewa dewi kayangan. Itulah istilah yang aku temui dalam komen para netizen terhadap posting atau artikal berkenaan di dunia maya.

Siapakah dewa dewi kayangan tersebut.  Umum mengetahui , hanya negeri Johor sahaja yang galak mempromosikan kebangsaannya. Istilah bangsa yang disandarkan ke negeri tidak berlaki di negeri-negeri lain. Bahkan kepada negara pun tidak dapat dipopularkan untuk diterimapakai. Namun, bangsa Johor acap digunakan merujuk keoada rakyat Johor. Gelaran ini menjadi bermakna kerana  kerabat istana Johor sendiri mempromosikannya.

Dewa dewi kayangan yang dirujuk para netizen itu merujuk kepada pihak istanalah. Dalam projek Forest City, syarikat tempatan bekerjasama dengan Syarikat dari negara Cina. Pegangan saham terbesar dalam syarikat tempatan tersebut ada di tangan raja dewa dewi kayangan. Itulah yang menjadi masalah bagi kerajaan Persekutuan.

Hal ini menuntut satu pergelutana pengaruh dan kekuatan. Siapa yang akan disukai rakyat, akan menentukan duduk bangunnya pihak-pihak terlibat di masa depan.

No comments: