CARI BAHAN

Sunday, June 23, 2013

JANGAN MENCIPTA BAHIIRAH, SAAIBAH, WASIILAH DAN HAAM****.

Mencipta satu bid'ah lalu disandarkan kepada agama Allah adalah dicela sebagaimana Allah mencela kepercayaan Bahiirah, Saaibah, Wasiilah dan Haam.

Mengatakan sesuatu amalan, zikir, maupun wirid punya fadhilat tertentu padahal ia tidak difadhilatkan oleh Allah maupun Rasulnya, itulah meniru apa yang telah dibuat si kafir Amru bin Luhai.

Allah berfirman:

مَا جَعَلَ اللّهُ مِن بَحِيرَةٍ وَلاَ سَآئِبَةٍ وَلاَ وَصِيلَةٍ وَلاَ حَامٍ وَلَـكِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ يَفْتَرُونَ عَلَى اللّهِ الْكَذِبَ وَأَكْثَرُهُمْ لاَ يَعْقِلُونَ
Allah sekali-kali tidak pernah mensyari'atkan adanya bahiirah, saaibah, washiilah dan haam. Akan tetapi orang-orang kafir membuat-buat kedustaan terhadap Allah, dan kebanyakan mereka tidak mengerti.

(Surah Al-Maidah: Ayat 103)

عن أبي هريرة، قال: سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول لأكثم بن الجون: يا أكثم، رأيت عمرو بن لحي بن قمعة بن خندف يجر قصبه في النار، فما رأيت رجلا أشبه برجل منك به ولا به منك! فقال أكثم: أخشى أن يضرني شبهه يا رسول الله. فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: لا، إنك مؤمن وهو كافر، إنه أول من غير دين إسماعيل؛ وبحر البحيرة، وسيب السائبة، وحمى الحامي.
 
Daripada Abu Hurairah R.A beliau meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: Aku dengar Rasulullah SAW telah bersabda kepada Aksam bin Al-Jun: Wahai Aksam, aku telah melihat Amru bin Luhai bin Qam’ah bin Khandaf sedang menarik juntaian ususnya dalam neraka. Aku belum pernah melihat seorang lelaki menyerupa lelaki lain melainkan kamu dan dia. Lalu Aksam pun menyatakan kebimbangannya: Aku takut kalau keserupaan itu akan membahayakan aku. Rasulullah berkata kepadanya: Kamu tidak akan dibahayakan kerananya. Kamu seeeorang mukmin sedangkan dia seorang kafir.Sesungguhnya dialah orang pertama yang merombak agama yang diajar Nabi Ismail. Dialah pencetus Bahiirah, Saaibah dan Haam.

(Saheh Muslim)

****:
1. Bahiirah: ialah unta betina yang Telah beranak lima kali dan anak kelima itu jantan, lalu unta betina itu dibelah telinganya, dilepaskan, tidak boleh ditunggangi lagi dan tidak boleh diambil air susunya.

2. Saaibah: ialah unta betina yang dibiarkan pergi kemana saja lantaran sesuatu nazar. seperti, jika seorang Arab Jahiliyah akan melakukan sesuatu atau perjalanan yang berat, Maka ia biasa bernazar akan menjadikan untanya saaibah bila maksud atau perjalanannya berhasil dengan selamat.

3. Washiilah: seekor domba betina melahirkan anak kembar yang terdiri dari jantan dan betina, Maka yang jantan Ini disebut washiilah, tidak disembelih dan diserahkan kepada berhala.

4. Haam: unta jantan yang tidak boleh diganggu gugat lagi, Karena Telah dapat membuntingkan unta betina sepuluh kali.

No comments: