CARI BAHAN

Friday, June 07, 2013

Anwariyyun...ada aku kesah?

Selepas pilihanraya ini, suara-suara kalangan ahl Pas mengenai kewujudn golongan Anwariyyun dalam Pas kembali bersiponggang. Nampaknya, semacam ada kebecian tradisi terhadap Anwar di kalangan ahli Pas yang semacam ini. Walaupun kepimpinan utama parti telah bermuafakat untuk menegakkan tahalluf siyasi dalam perjuangan melawan hagemoni UMNO dan memilih parti PKR dn DAP sebagai rakan, masih ada kucar kacir yang tidak rela mengharmonikan. Meletakkan Anwar sebagai target akan menjadikan usaha tahalluf siasi berantakan.

Seperti orang-orang yang selalu membantai taqlid mazhab, pada akhirnya mereka mahu orang lain bertaqlid kepadanya. Bila orang bertaqlid kepadanya, itu dikatakannya sebagai kebebasan feqah.

Maka, orang ini marah kalau ada Anwariyyun. Kelak, jika ada kelompok yang taasub kepadanya, senyumannya akan melebar sehingga ke telinga. Apa nak disibukkan dengan Anwariyyun? Seorang pemimpin jika ada karisma, akan ada pengikut ta;subnya. Sudah zaman-berzaman sejarah menunjukkannya. Bukan satu yang perlu dihairankan. Ia adalah fitrah manusia.

No comments: