CARI BAHAN

Wednesday, February 06, 2013

Khitab Juhala balaslah dengan " salama"!

Melayani orang yang kurang akal, jangan menjadikan kita kurang akal sepertinya. Tindakan bodoh jangan dibalas dengan tindakan bodoh juga. Dalam al-Quran, Allah mencirikan sifat hamba Ar-Rahman sebagai orang yang bersifat sejahtera dalam menanggapi perkataan-perkataan orang yang jahil. "Salama" yang digambarkan Allah itu membawa maksud tidak hilang kewarasan kerana angkara kebodohan orang bodoh.

"Ustaz-ustaz yang murtad", demikian melantun sebuah keceluparan kata.

Itu dikira kecil berbanding apa yang pernah dan sedang ditimpakan terhadap para ulama yang memperjuangkan Islam. Sudah amat sarat cemuhan dan tuduhan yang dibebankan ke atas ulama-ulama yang ikhlas berjuang. Orang-orang bododh itu tidak akan mengerti bahayanya menyakiti hati orang-orang beriman.


والذين يؤذون المؤمنين والمؤمنات بغير ما اكتسبوا فقد احتملوا بهتانا وإثما مبينا

Dan orang-orang yang menyakiti orang-orang yang mukmin dan mukminat tanpa kesalahan yang mereka perbuat, Maka Sesungguhnya mereka Telah memikul kebohongan dan dosa yang nyata.
(Surah Al-Ahzab: Ayat 58)

Sebab itu, kata-kata bodoh orang jahil jangan disambut. Jika disambut, akan semakin jauh terperosok ke lingkaran gelita yang berselirat. 

" Orang-orang Arab Jahiliyyah dahulu mengunjungi Makkah mengerjakan haji...", aku pernah memperingatkan dalam daurah yang diadakan. 

Ramai sosok yang pulang dari haji merasa cukup baik dengan kepulangannya dari haji. Ada penyanyi yang balik dari mengerjakan haji dengan berani mencabar para agamawan dan merasakan pencapaian agamanya cukup baik dengan hanya pergi mengerjakan haji.Kalangan politikus sering mengambil kesempatan dari amalan haji untuk menampilkan watak malaikat.  

"Pendapat agama berdasarkan sebaran media fasiq, tokoh agama berkepentingan jawatan menjadi sandaran dan tidak punya latar belakang ilmu Islam adalah masalah yang melahirkan manusia awang-awangan di langit khayal...", sebuah rumusan pernah diwacanakan secara tidak rasmi dalam munaqasyah sepontan.

No comments: