CARI BAHAN

Thursday, February 14, 2013

Good Governance

Menjelang dekatnya PRU 13, saban malam saluran TV yang ada menyebarkan propaganda. Kekadang, aku terfikir, apakah benar aku dalam sebuah negara demokrasi sebagaimana yang dilaungkan. Atau, apakah demokrasi itu hanyalah demokrasi yang penuh muslihat. Di saat menguntungkan penguasa sedia ada, demokrasi dilaungkan. Dalam masa yang sama, telunjuk lurus kelingkin berkait. 

Ada kalangan yang menolak demokrasi secara tuntas dengan alasan ia adalah ciptaan para kuffar. Memang, kalimah demokrasi itu datang dari ideologi Barat yang kafir. Hanya, menurut hematku, di dalamnya ada nilai Islam seperti kebebasan rakyat untuk memilih. Sekurang-kurangnya ia lebih islamik berbanding sekatan hak rakyat yang mendominasi struktur pemerintahan rata-rata negara Islam yang mengamalkan sistem beraja dan autokrasi.

Namun, hakikatnya, inilah demikrasi ala-Malaysia. Semua saluran TV menjalankan peranannya sebagai penindas pemikiran rakyat. Hanya satu jalan pemikiran yang dibenarkan. Rakyat dilihat sebagai tunggul-tunggul bodoh yang boleh dicanai oleh oleh apa yang dipaparkan oleh TV. Kalau 10 atau 20 tahun yang lalu, mungkin jawapannya "ya". Namun, keadaan sekarang ternyata telah banyak berubah. Generasi yang cuba dicanai minda mereka oleh TV dewasa ini adalah generasi yang benar-benar terbuka pemikiran mereka kepada pelbagai sumber maklumat luar. Alhamdulillah, di sebaliknya pesimis orang terhadap keupayaan internet sebagai penyebar kerosakan, ia juga mendatangkan kebaikan yang sangat besar.

Seperti yang pernah diulas dan dikupas oleh Timbalan Presiden Pas, Sdr. Mohd Sabu dalam sebuah ceramah di hotel Pavillion, Sandakan baru-baru ini, ia menyifatkan rakyat Malaysia dalam fasa alaf 2000 ini adalah rakyat yang berfikiran "good governence". Rakyat Malaysia pada masa kini sedang menuju kepada sifat rakyat beberapa negara maju seperti negara Barat, Jepun, Koria dan lain-lain. Apa yang diperhatikan rakyat adalah keupayaan kerajaan untuk mentadbir negara secara telus, adil dan sifar rasuah. Sekarang bukan zamannya rakyat digula-gulakan dengan projek pembangunan dan pelbagai propaganda telivisyen.

Rakya sedang menilai dan menunggu saat PRU ke 13 dengan rasa tidak sabar.

No comments: