CARI BAHAN

Monday, February 25, 2013

Tiada pengalaman

Pembangkang sering kali dimomokkan sebagai tiada pengalaman dalam pemerinahan. Atas dasar itu, rakyat diingatkan membuat pilihan yang tepat dalam pilihanraya umum ke 13 nanti. Jika pembangkang diberikan kuasa, pembangkang hanya akan merosakkan negara lantaran tiada pengalaman dalam pemerintahan. Walau bagaimanapun, tuduhan tiada pengalaman ini, bagi sesetengah rakyat sudah tidak menancap lagi. Contoh pemerintahan di kerajaan negeri yan diperintah oleh pembangkang menjadi dalil menafikan perlecehan tiada pengalaman itu. Sebab itu, dalam media massa berhempas pulas siang dan malam menanamkan tanggapan di hati rakyat mengenai kegagalan kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan.

Jika rakyat dapat tahu hal yan sebenar terjadi di negeri-negeri tersebut, alamatnya berkuburlah peluang kerajaan BN untuk menawan kembali negeri-negeri tersebut.

Soal tiada pengalaman bukan perlu dihujjahka. Bodohlah kalau ada rakyat yang termakan mantik mereng seperti itu. Kalau belum pernah memerintah kerajaan persekutuan, memanglah tiada pengalaman. Tetapi, ada pengalaman bukan soal penting. Semua orang, dalam bidang kerjayanya pun bermula dengan tiada pengalaman. Bila sudah memerintah barulah ada pengalaman. BN pun bukan ada pengalaman masa mula-mula memerintah dulu. Tetapi, sekarang sudah banyak pengalaman. Kerana banyak pengalaman itu juga kekadang membuatkan mereka merasa sombong dan tidak rela kepimpinan diterajui orang lain.

Nanti kalau dan memerintah, kita dapat pengalaman baru. Pengalaman murni unuk rakyat.

No comments: