CARI BAHAN

Thursday, February 07, 2013

Perjuangan rakyat dan derma jihad

Dalam Malaysia, aku hanya melihat dua parti yang mengamalkan budaya pungut derma bila ceramah diadakan. Parti itu adalah PAS dan DAP. Kalau PAS, ia disebut sebagai derma jihad. Orang Pas percaya bahawa perjuangan politik mereka adalah jihad. Sebagaimana para sahabat Rasulullah SAW mendermakan harta untuk perjuangan Islam di zaman Rasululah SAW, maka demikianlahlah pendokong perjuangan Islam masa kini perlu juga dermakan harta mereka. Tentang DAP, apakah konsep derma mereka tidaklah aku cukup faham. Namun, sejak PAS dan DAP bersama-sama dalam Pakatan, aku menyaksikan kebiasaaan memungut derma dalam majlis anjuran DAP. Orang Cina DAP mudah menderma untuk perjuangan DAP sebagaimana orang Pas juga.

Sebaliknya, dalam UMNO tidak ada budaya ini. Wang dalam UMNO turun dari langit ke bumi, sedangkan wang dalam Pas datang dari bumi hingga ke lapisan terbahwa dan dinaikkan ke langit. Sama juga seperti DAP. Dalam PKR, ia belum dibudayakan. Pemimpin-pemimpin PKR peringkat cabang hinggalah rantimng masih mengharapkan bantuan kewangan dari PKR Pusat. Hatta, untuk hadir ke program anjuran parti masih memerlukan dana disediakan Paling tidak sekeping tiket untuk naik bas ke program. Apa nak buat. Kebanyakan ahli PKR masih membawa budaya UMNO. Hanya mereka mempunyai idealisme baru. Lambut laun, diharapkan mereka akan belajar banyak perkara mengenai budaya baik dalam Pas dan DAP, khususnya dalam soal pengorbanan. Pas secara khusus, juga boleh belajar beberapa perkara dari PKR, terutama strategi politik baru dan meningkapkan tahap keprofesionalan menguruskan parti.

Apabila perjuangan itu ditampung dari wang yang keluar dari poket rakyat, barulah perjuangan itu dinamakan perjuangan rakyat. Pakatan Rakyat, untuk menjadikannya perjuangan rakyat perlu melipatgandakan usaha membudayakan infaq untuk perjuangan di kalangan ahli.

No comments: