CARI BAHAN

Monday, August 08, 2011

Bumi ini Allah warisi kepada sesiapa yang Dia kehendaki

Pebualan atas tangga masjid dengan seorang karkun dari Kelantan kelmarin mengilhamkan aku untuk membuat sedikit catatan serta komentar dalam blogku ini. Karkun tersebut mendedahkan bagaimana taktik sebilangan Cina dan India yang memasukkan "bin" pada nama mereka untuk melayakkan mereka membeli tanah-tanah yang dikategorikan sebagai rizab Melayu. Beliau melihat ini sebagai satu ancaman kepada bangsa Melayu.

Sambil menyebutkan pesanan datuknya agar menjaga bangsa, agama dan negara. Menjaga bangsa adalah dengan tidak berkahwin dengan bangsa asing. Katanya, itulah rahsianya kenapa di Kelantan kurang orang India dan Cina. Menjadi peringatan generasi dahulu kepada anak cucunya agar menjauhi perkahwinan campur dengan bangsa asing. Perkahwinan campur akan merosakkan bangsa. Untuk menjaga negara pula ialah dengan cara membeli tanah. Wang yang disimpan hasil kerja buat dalam kehidupan ini hendaklah mensasarkan pembelian tanah. Kemudian jual tanah beli kebun dan ladang. Dengan cara itu, negara akan selamat. Menjaga agama pula ialah dengan melakukan dakwah. Kena keluar ke jalan Allah, katanya.

Aku menambah, bahawa manusia bergaduh dalam dunia hari ini adalah disebabkan berebut tanah. Dari tanah kita datang, kepada tanah kita kembali. Aku tidak merintih atas kehilangan tanah-tanah Melayu sebab aku bukan pejuang bangsa. Tanah negara ini bukan selamanya terjamin di tangan orang Melayu. Allah yang memiliki tanah negara ini dan Dialah yang akan berikan kepada sesiapa sahaja yang Dia kehendaki. Bila orang Melayu sudah tidak beriman, maka, apalah sebabnya lagi Allah hendak menjaga hakmiliknya di tangan orang Melayu???

No comments: