CARI BAHAN

Sunday, August 14, 2011

Bawa kes ke mahkamah-Pas

Timbalan Presiden Pas mengumumkan pendirian rasmi Pas berhubung isu serbuan Jais ke sebuah gereja Methodist minggu lalu. Katanya, jika ada bukti muslim dimurtadkan, Jais hendaklah membawanya ke mahkamah. Jais hendaklah menggunakan Enakmen yang boleh digunapakai untuk pendakwaan tersebut. Serbuan minggu lalu oleh Jais ke atas gereja tersebut hanyalah berdasarkan khabar angin yang tidak pasti. Jika benar-benar ada aktiviti oemurtadan muslim, maka Jais hendaklah mendakwa di mahkamah. Pas, dengan kata lain tidak menyetujui tindakan Jais yang menggunakan kuasan serbuan tanpa bukti yang kukuh. Sekarang, setelah terjadi semuanya, |Jais hendaklah mengambil tanggungjawab membuat pendakwaan. Jika tidak, tohmahan ke atas Jais akan berlanjutan. Jais hednaklah mengambil langkah membersihkan namanya.

Membawa kes ini ke Mahkamah adalah strategi Pas untuk mengetengahkan beberapa isu pokok yang diabaikan oleh kerajaan yang memerintah. Sudah lama undang-undang mutad diperjuangkan, namun kerajaan hanya bena tak bena. Bila timbul isu begini, para pemimpin kerajaan tumpang sekaki menghangatkan isu. Ibarat kokokan ayam berderai-derai, tetapi bontot berlumuran najis.

Terdapat individu-individu haprak politik yang menampakkan gaya hebat sebagai pejuang mempertahankan Islam. Namun, ketika persoalan kelengahan kerajaan untuk menguatkuasakan undang-undang murtad ditimbulkan, mereka ini diam seribu bahasa. Mereka tak lebih daripada politikus oppurtunis yang sering mengintai peluang memikat sokongan rakyat buat bekalan pilihanraya ke-13.

No comments: