CARI BAHAN

Friday, August 12, 2011

Agenda gereja?

Ya, merekalah orang yang marahkan orang bukan Islam masuk ke dalam masjid. Kini, mereka marahkan orang Islam yang masuk ke gereja. Orang Islam yang masuk ke gereja itu, mereka lemparkan dengan tuduhan menghadiri majlis pemurtadan sekalipun kemudiannya dinyatakan hanyalah majlis amal kebajikan gereja untuk kaum dhuafaa wal masakin.

Pihak gereja dituduh menyimpan agenda melancarkan program seumoama itu. Di sebalik kebajikan mereka, tersimpan agenda untuk mengkrintiankan ummat Islam. Itulah alasan yang digunakan pihak Jais untuk menjustifikasikan tindakannya menyerbu gereja. 

Tidak mengejutkan jika dikatakan pihak gereja menyipan agenda kristianisasi. Mengenai agenda ini, kita tidak boleh marah. Syaitan pun punya agenda. Kita tidak boleh katakan kepada puak kristian:

"Awas kalian! jangan punya agenda atas kami".

Itu lucu amat. Apakah kita mahu hanya kita punya agenda sedangkan mereka tidak boleh beragenda? Dunia ini adalah persaingan antara kebaikan dan kejahatan. Antara keimanan dan kekufuran. Yang bertentangan dalam dunia ini memang fitranya bersaing. Maka, jika kristian mempunyai agenda, Islam juga punya agenda. Agenda siapa berjaya, ia terletak kepada kesungguhan dan keikhlasan kita menjalankannya.

Saat kita marahkan orang Islam yang hadir ke majlis gereja, kita tidak membantu mereka secukupnya. Limpahan kurnia Allah dalam bentuk wang zakat jutaan ringgit digunakan untuk memperkayakan kakitangan pentadbiran sedangkan mereka yang sepatutnya menerima diabaikan. Bila mereka menyahut bantuan orang lain kita marah.

Ini adalah igauan orang bodoh. Ini bukan membela agama Islam yang murni. Ini memalukan agama Islam. Islam tidak punya kaitan dengan manusia defensif yang menyangka mereka membela Islam sedangkan mereka bukan pembela Islam!

No comments: