CARI BAHAN

Saturday, April 09, 2022

Kemengarutan dalam agama

 Telah sampai kepadaku satu khabar. Tatkala matilah seorang hamba Allah di sebuah kampung, beberapa hari setelah matinya hamba Allah itu, anak si mati itu pun pergi bertanyalah seorang ustaz di kampungnya tentang fidyah puasa ayahnya. Apakah ayahnya perlu melangsaikan fidyah puasanya? Maka ustaz itu pun membuat anggaran fidyah puasa yang perlu dijelaskan untuk al-marhum. Dengan mengambilkira andaian setiap tahun 7 hari puasa ditinggalkan sejak umur baligh dan sampailah ke usianya meninggal 73 tahun, maka jumlah yang perlu dibawayr adalah sekitar RM24 ribu. Bagaimana boleh sampai kepada jumlah itu sedangkan fidyah puasa yang ditinggalkan adalah secupak beras untuk sehari. Nilai secupak adalah RM4. Kalau mengambilkira hari puasa Ramadhan yang mungkin ditinggalkan si mati sejak umur 15 tahun dan dia mati pada usia 73 tahun, maka jumlahnya adalah 406 hari.

Jumlah itu adalah untuk 58 tahun. Oleh kerana feqah yang dianut oleh sebahagian orang, puasa yang tidak diqada dan ia melewati ramadhan tahun berikutnya, hendaklah digandakan, maka juml;ah cupak yang perlu difidyahkan bukan lagi 406 cupak.Tahun pertama pada usia 15 tahun sebanyak 506 cupak. Tahun kedua  pada usia 16 tahun dengan gandaannya ialah 399 cupak. tahun ketiga pada usia 17 tahun 392 cupak. Begitulah dikira seterusnya. Seperti itulah mereka mengiranya. Namun, cara pemgiraan itu agak sulit dan tidak dapat mencapai angka bayaran fidyah yang tepat apabila bilangan hari puasa yang ditinggalkan tidak sama setiap tahun.

Maka mereka yang tertentu telah membuat culculator fidyah yang boleh didapati dalam lama web tertentu seperti dalam laman web Aman Palestin.https://ga.amanpalestin.co/kempen/fidyah-3/kalkulator-fidyah-3/

Aku telah membuat teguran keras kepada seorang yang bertanyaku tentang masalah ini. Pertama sekali, aku tanyakan kepadanya, si mati yang kau kenal, apakah dia kaki ponteng puasa?

Katanya, setahunya, dia seorang yang tidak meninggalkan puasa. Boleh dibilang orang soleh Namun masa mudanya, tak tahulah. Masa itu, dia pun belum lahir. Dia takut si mati ada meninggalkan puasa pada waktu muda belianya. 

Aku katakan bahawa kamu telah membuat perasangka buruk ke atas si mati. Hukum hakam tidak boleh dibina atas  sangkaan.Kalau kamu sendiri tidka rela diri ditohmah suka meninggalkan puasa, demikianlah ornag lain. Kalau kamu mati nanti, apakah kamu mahu ornag anggap kamu meninggalkan puasa dan perlu difidyahkan??

Ini perkara pertama yang perlu kamu selesaikan. Jangan pakai agak-agak. Si mati telah hidup sampai umur 73 tahun dan dia telah melakukan yang terbaik dia mampu buat agamanya. Kenapa haris ada ornag kemudian membuat justifikasi palsu atas agamanya? Tanyalah juga pada ustaz yang buat andaian kiraan tersebut. Apakah dia ada meninggalkan puasa ramadhan. Kalau dia sendiri mati nanti, ada fidyah yang perku dibayar oleh ahli warisnya atau tidak. Demikian, tanya juga tok-tok guru yang mengenakan hukum fidyah sedemikian buat warga. Apakah kelak mereka mati, waris mereka perlu bayar fidyah puasa buat mereka. Mana tahu, masa muda tok-tok guru itu pernah tinggalkan puasa. 

Hukum kalau nak pakai agak-agak, buatlah agakan untuk semua orang tanpa kecuali. Kita semua bukan nabi dan hukum yang datang dibilas ke muka kita semua. Tidak kira siapa engkau.

Cerita fidyah puasa seperti ini adalah kemengarutan dalam agama yang difatwakan oleh agamawan yang tidak berpegang teguh dengan contoh tauladan yang nabi tinggalkan. Juga dengan teladan salafus soleh.

Kalau sudah jelas si mati sakit dalam bulan Ramadhan dan tidak puasa, barulah hukum fidyah itu timbul. Itupun hukum bayar fidyah bagi puasa yang ditinggalkan melangkau tahun semasa tidaklah perlu digandakan. 

والقول بلزوم الفدية هو قول الجمهور مالك والشافعي وأحمد ومستندهم في ذلك فتوى أبي هريرة وابن عباس به, ولا يعرف لهما مخالف من الصحابة, ويرى أبو حنيفة والبخاري وجماعة من العلماء عدم لزوم الفدية لأن الله إنما أمر بالقضاء في قوله: فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ {البقرة 184} ولم يذكر طعاما, والأول هو الراجح لما ذكرناه من فتوى الصحابة به, والفدية لا تسقط ولا تتضاعف وإن تعددت سنوات التأخير، فالواجب ما ذكرناه من إطعام مسكينٍ عن كل يوم, وأما هذه الأيام الزائدة التي صمتها فتكون في حقك نفلا، ولن يضيع عليك ثوابها لأن الله لا يضيع أجر من أحسن عملا






No comments: