CARI BAHAN

Sunday, August 30, 2015

Tidak disuruh.

Waktu aku mengajar di Sabah, aku pernah terkeliru dengan jawapan murid-murid bila kutanyakan soalan kepada mereka.

"Kenapa tak datang sekolah kemarin?", demikian aku pernah bertanya seorang murid yang ponteng.


"Ibu tak suruh", jawabnya.

Mulanya aku anggap murid ini sengaja buat-buat alasan. "Tidak disuruh" ibu pula jadi andal.

Ada sekali, aku tanya murid yang enggan minum susu 1Malaysia yang diedarkan waktu pagi.

"Kenapa tak nak minum?"

"Ibu saya tak suruh", jawab murid.

Aku menggaru kepala yang tidak gatal. Parah kalau begini. Takkan semua perkara mahu disuruh ibu baru mahu dibuat. Mampukah ibunya menyuruhnya buat itu dan ini semuanya?

Lama-lama aku faham. Bila murid menjawab " tidak disuruh ibu", di kalangan mereka bermaksud ibu melarang mereka melakukan perkara itu. Ia adalah bahasa lunak untuk melarang. Seni bahasa ini ada di kalangan masyarakat tertentu di Sabah.

-Orang Sabah boleh mengesahkan.

No comments: