CARI BAHAN

Monday, October 04, 2010

Goyang pokok, tahulah apa di balik dahan.

"Ikrar saya akan melawan Perkasa habis-habisan termasuk juga individu yang sedang ‘tersungkur’ di Australia...", Azmin Ali, Naib Presiden PKR berkata ketika menyampaikan ucapan dalam Mesyuarat Agung Cabang Gombak semalam. 

Ucapan Azmin Ali yang menjelaskan pendiriannya untuk berkonfrontasi dengan Perkasa itu telah menimbulkan reaksi "melatah" beberapa pemimpinnya. Lebih-lebih lagi apabila beliau menyatakan individu yang berlindung di balik Perkasa yang sudah dimaklumi bahawa tidak lain tidak bukan adalah Dr Mahathir Muhamamd sedang tersungkur di Australia, ia menimbulkan panas telinga mereka semua. 

Telah jelas pun sebelum ini pertubuhan apa Perkasa ini. Ia cuma satu talian hayat buat UMNO yang kian nazak. Sandiwara beberapa hari lewat terakhir ini yang memperlihatkan pergeseran antara beberapa pemimpin UMNO dengan Perkasa itu cuma "action" sahaja. Sebenarnya itu cara UMNO untuk melonjak Perkasa di kalangan sebahagian besar Melayu yang telah menolak UMNO. Masyarakat Melayu harus diyakikan bahawa Perkasa adalah pertubuhan yang benar-benar membela bangsa Melayu dan bumiputera sehingga kelak, apa yang disuarakan oleh pertubuhan tersebut akan dipatuhi oleh Melayu dan bumiputera.

Kini Perkasa sudah mula menguji pengaruhnya apabila menyeru supaya Mustaffa Kamil Ayob disokong oleh ahli PKR untuk jawatan timbalan presiden. Azmin Ali tidak cocok dengan mereka kerana telah berkonfrontasi dengan mereka. Untuk memperlihatkan murninya penyataan sokongan mereka, dikaitkan dengan agenda Islam Mutaffa Kamil Ayob dan sejarahnya dalam ABIM. Sebenarnya, sokongan Perkasa itu tak lebih hanya telunjuk lurus kelingkin berkait. Inilah kesempatan mereka untuk menjadi pengadu domba yang diharapkan mewujudkan keretakan di kalangan pemimpin PKR.

Perkasa sangat ta'asub dengan Dr. Mahathir. Mereka juga ta'asub dengan semangat kemelayuan sungguhpun darah yang mengalir dalam tubuh Dr. Mahathir tersebut bukanlah sejati Melayu. Apabila Azmin Ali  mencabar Perkasa maka pemimpin-pemimpinnya mula bereaksi. Ketika mereka bereaksi, barulah nampak wajah sebenar mereka.

Perkasa ibarat sebatang pokok yang tumbuh. Khabarnya tumbuh subur dan merindang. Daunnya banyak menutup dahan. Namun, ada misteri tentang makhluk yang ber'kapok' di celah-celah dahannya. Kalau tidak diganggu pokok itu, tenteramlah makhluk-makhluk itu ber'kapok' dan hanya sekali sekali kedengaran lantunan suaranya. Namun rupa sebenar tak kelihatan.

Tindakan Azmin Ali itu laksana membaling tokol kayu ke pokok itu. Apabila dibaling tokol kayu, terkejutlah makhluk-makluh yang sedang duduk celah dahannya dan bergayut di sebalik daunnya. Maka berlompatanlah mereka dengan suara melengking sambil naik ke dahan teratas dan menjenguhkan muka dari celah-celah daunnya. Barulah ternampak wajahnya. Ruapanya sang tempat sang kera dan lutung beradu.

Aku percaya, kalau ramai-ramai pergi ke pangkalnya dan kocak ramai-ramai, kera dan lutung itupun berlompatan. Sebagaimana tabiat asal mereka, mereka akan mencari dahan yang lebih besar yang tumbuh di sebelahnya. Di pohon sebelah itu mereka akan berkekokan  bersama makhluk-makhluk sejenis mereka.

No comments: