CARI BAHAN

Friday, December 15, 2023

USTAZ PENUNGGANG AGAMA

 Saya juga seorang ustaz. Saya pun ada berceramah menyampaikan kuliah di masjid-masjid serta surau-surau. Tapi sepanjang saya menggalas gelaran ustaz serta pengkuliah di masjid dan surau, saya menjauhkan diri dari meminta sumbangan khalayak. Saya mengelakkan diri dari sebut dalam ceramah tentang derma dan sumbangan untuk saya atau kerja amal yang saya lakukan. Saya juga tidak mahu mewakili seseiapa menyampaikan hasrat minta sumbangan baik untuk madrasah, orang sakit atau apa sahaja.

Ustaz hendaklah jaga kemuliaan diri. Minta simbangan adalah perbuatan yang rendah berbanding memberi sumbangan. Tangan yang di atas(pemberi) lebih mulia daripada tangan yang di bawah(penerima sedekah/simbangan)

Habis tu apakah saya sebagai ustaz menolak semua sumbangan selepas ceramah dan kuliah. Saya tidak tolak dan itu bukan saya minta. Itu sumbaangan yang datang tanpa dipinta. Kalau ada ustaz minta pun, itu adalah sebagai imbalan ceramahnya. Itu bukan sumbangan tampa imbalan kerja. 

Macam ada orang bawa tabung masa ceramah. Minta suimbangan nak sambung belajar. Sumbangan nak bangunkan madrasah. Sumbanganderma nak bantu orang susah di luar negara. Macam-macam lagi. Minta sumbangan dalam bentuyk demikian tidak bersama imbalan. Ia hanya dengan tawaran pahala dan syurga. 

Para nabi dan Rasul tidak buat demikian. Mereka tidak datang kepada mad'u mereka dengan janji syurga dan pahala bersama minta sumbangan harta mereka melainkan kes-kes yang melibatkan keselamatan nyawa ummat. Macam Perang Tabuk.

Ustaz-ustaz dilecehkan kerana masalah ini. Lebih memalukan apabila ustaz pengutip sumbangan dilihat berkereta mahal. Kereta dengan sport rim yang menggiurkan jemaah masjid. Kehidupan ustaz peminta sumbangan pun mewah. Orang ramai tertanya-tanya, kemewahan sang ustaz dari mana? Dia minta sumbangan untuk madrasah, bantu Palastin, korban di kemboja, afrika atau untuk dinikmati sendiri???

Akhirnya, jadi fitnah kepada semua ustaz. 

Sekarang, penunggang agama adalah istilah yang sering ditempelkan kepada para ustaz. Sudah keluar drama-drama TV yang memberi persepsi negatif kepada title ustaz.

Ada ustaz, kereta rosak minta derma. Duit tak cukup buat modal kedai makan, minta derma. Nak hantar anak belajar ke universiti, minta derma. Perkara sedemikian berlajku atas orang-orang awam yang bukan ustaz. Ada yang hidupnya lebih susah. Tapi mereka tidak minta derma. Mereka minta hutang, pinjam sana sini atau kerja lebih amsa untuk tampung keperluan yang datang itu. 

Namun....pak ustaz....ambil jalan mudah. Jalan keluar masalah kewangannya dalam pokok para 'fan'nya.

Inilah punca kenapa nama ustaz dikaitkan dengan :"PENUNGANG AGAMA"

Degilnya, tak sedar diri dan buat tak heran, ada ustaz menempelak:

"Kalau tak tunggang agama nak tunggang apa, agamalah yang bawa kita ke Syurga???"

gulp!

No comments: