CARI BAHAN

Tuesday, June 21, 2022

Khilaf memilih masa dan tempat

 Kita boleh kritik orang. Namun kita perlu ada adab dalam mengkritik.Kita boleh kritik orang yang berkhilaf dengan kita. Namun ada adabul ikhtilaf yang perlu kita ambil kira. Salah satu adab dalam ikhtilaf ialah kita tidak menyebutkan keburukan si mati pada hari dia meninggal. Pada hari di mana kaum keluarga dan orang-orang yang mencintainya sedang dirudung sedih. Menyebutkan keburukannnya pada situasi dan masa tersebut ibarat melumur garam di atas luka. Itu adalah perbuatan tidak beradab. Seharusnya luka hendaklah disembuhkan dulu. Selepas sembuh, bolehlah walau hendak dihamburkan air panas sekalipun. Itu jika ada permusuhan yang tidak dapat dipadamkan. 

Bermusuh pun ada adabnya. Salehuddin Al-Ayyubi, sewaktu perang Salib ketiga, tetap melayan Richard The Lionherat, pemimpin Salibi dengan baik. Berperang adalah satu hal yang lain. Namun saat musuh sedang sakit, Salehuddin Al-Ayyubi mengirimkan doktor untuk merawatnya.

Untuk memiliki sikap yang boleh bertasamuh dalam saat tertentu, perlukan hati yang jernih. Jika kita marahkan seorang pembohong, maka kritik kebohongannya. Jangan kritik warna kulitnya atau rupa parasnya. Tiada kaitan antara keduannya. Kalau kita marahkan seorang wanita freehair, maka pada ahri matinya jangan disebutkan tentang dosa freehairnya. Sebut dan carilah kebaikannya untuk diucapkan. sikap begini bukan hanya terhadap ornag Islam, malah kepada orang kafir juga. 

Ada orang tidak suka pada ulama tertentu kerana alirannya. Mungkin kerana alirannya dalam kesufiannya. Atau, mungkin kerana ulama itu Asya'irah atau Salafiyyah. Jika ada yang kita tidak menyetujuinya, kritik inti kepada permasalahannya. Mengkritik aliran adalah satu beban berat. Aliran itu umpama beban gunung menjulang awan. Setiap aliran ada dasarnya. 

Maka kritik sahaja kesalahan-kesalahan tertentu dalam aliran tersebut. Ia umpama semak liar yang tumbuh di kecuraman tanah gunung.

Kalau tidak suka Ibn Taimiyyah misanya, kritik apa yang tidak disetujui tentangnya. Kalau tidak suka Muhamamd bin Abdul Wahab, kritik pegangannya yang salah yang direkodkan dalam kitab-kitabnya. Demikian kalau ada masalah dengan Abu Hasan Al-Asya'ri, keritiklah bahagian-bahagian padangannya yang dilihat salah. Orang Seperti Syeikh Abdul Qodir Jailani pun, kalau nak kritik, kritiklah apa yang dilihat salah dalam qaulnya. 

Namun, hendaklah bersangka baik kepada ornag soleh. Itulah adab, Itulah Tasawwuf yang sejati.


No comments: