CARI BAHAN

Sunday, June 05, 2022

Bahaya solawat dijaharkan dalam ucapan

Suka mempamerkan amal soleh membawa resiko buruk kepada amal itu sendiri. Apa yang disangka baik, mungkin akan menjadi sia-sia. Penyakit riyak, takbur, ujub dan sum'ah boleh hinggap pada amal yang diperlihatkan kepada orang. Hal ini perlu ditakuti oleh setiap orang yang beramal. Hal ini menjadi perhatian orang yang benar tasawwufnya.

Kerana itu, zikir dan wirid sebaiknya dibuat secara sirr. Tidaklah lebih baik zikir dan wirid dibuat dengan jahar kecuali dalam situasi tarbiah buat para mubtadi'in.

Solat tahajjud dibuat pada malam hari secara nafsiyyah. Tak perlu buat program qiamullail. KECUALI dalam rangka tarbiah buat para mubtadi'in!

Kalau anda suka solawat kepada nabi, tak perlu buat majlis solawat. Gempak seluruh negara buat majlis dan lebelkan sebagai Majlis Solawat. Di situ anda riuhkan dengan solawat. Solawat itu amal nafsiayyah yang bukanlah baik dipertontonkan. Solawat itu nak cari pahala, nak Allah balas solawat kita yang sekali dengan 10 solawat. Kalau itu yang kita nak, buatlah kerana Allah. Tanda kerana Allah itu ialah dijelmakan dalam bentuk tidak suka kalau orang tahu. Susah hati kalau orang lihat.

Umumnya, amal yang ikhlas , seboleh-bolehnya disembunyikan oleh si pelakunya.

Apa cerita kalau mulut asyik bersolawat? Solawat itu pula dijaharkan. Biar semua ornag dengar. Biar semua orang tahu bahawa kau rajib bersolawat. Kau nak orang lihat dan tahu kau rajin bersolawat. Insya Allah , kau dapatlah yang kau mahu. Tapi, kau perlu tanya, apakah kau dapat manfaat yang dijanjikan oleh Nabi dan juga Allah melalui amalan solawat itu.

Amalan solawat atas nabi sangat bagus. Ia telah diangkat oleh nabi sebagai satu zikir yang muthmirah dan diberi pahala besar di akhirat.  Jika namanya zikir, hendaklah dibuat dengan tadharru' dan khufyah.  Apa itu Tadharu' dan Khufyah yang Allah sebutkan dalam Quran Surah Al-A'raf, ayat 205 ?


وَٱذْكُر رَّبَّكَ فِى نَفْسِكَ تَضَرُّعًا وَخِيفَةً وَدُونَ ٱلْجَهْرِ مِنَ ٱلْقَوْلِ بِٱلْغُدُوِّ وَٱلْءَاصَالِ وَلَا تَكُن مِّنَ ٱلْغَٰفِلِينَ

Tadharu' dan khufyah itu dijelaskan selepasnya dengan sifat " tidak menjaharkannya dengan perkataan".

Itulah...dalam kita buat amal, ada syaitan yang buat tazyin. Hingga kita sangka amalan kita itu baik.Kita selalu menjaharkan solawat dalam bicara kita sampai seantero alam tahu kita bersolawat. Solawatt yang sepatutnya jadi zikir sudah jadi dikir. Kalau sudah dikir, apa nilainya? Nilai apa ada pada dikir barat? Jadi pahalakah ia macam zikir yang Nabi ajar?

Kerana itu, kalau benar mahu bertasawwuf cara nabi, cara sahabat dan salafus soleh , sembunyikan amalan solawat anda. Jangan pertontonkan kepada orang. Jangan biar orang dengar solawat anda. Dalam hal ini, tujuan daripada jalan sufi malamatiah boleh diambil buat ditiru. Biar orang kata anda tak pernah solawat. Orang kata lidah anda berat nak solwat. Tengah malam, anda solawat perlahan-lahan. Biar beribu malah berjuta, tak siapa tahu. Kelak di akhirat, anda dan orang lain terkejut dengan pahala solawat anda. Anda yang dulu di dunia dicela dan dikutuk orang sebagai malas bersolawat.

Sementara yang rajin meratib solawat dengan jahar, itu belum tentu. Sangat besar fitnahnya yang ditempanya dengan cara itu. Hatinya boleh tergelincir kepada riyak atau ta'ajub. Lebih bahaya kalau jadi takbur. Sia-sialah!

Sebab itu, orang yang selalu bersolawat dalam ceramah, nak kuberitahu....sebaiknya tinggalkan kebiasaan itu. Tak ada kebaikan buat dirimu dalam kebiasaan itu. Ceramah pun jadi lambat dan susunan ayat pun jadi sukar ditulis dalam teks.Lihat ceramah ulama-ulama hebat, kalam mereka setiap patahnya bila ditukar menjadi teks, ia menjadi nazom yang indah dibaca!

Sekian wasalam.


No comments: