CARI BAHAN

Friday, October 13, 2017

ULAMA BERJASA BESAR

Di antara pemikiran Kasim Ahmad adalah menyifatkan ulama dalam Islam sebagai sebuah sistem ala-kepadrian dan sisitem ini tidak ada dalam Islam. Oleh kerana itu, menurutnya, perkataan para ulama tidak boleh dijadikan rujukan . Bahkan, sejajar dengan penolakkannya trehadap otoriti hadis, dia meletakkan kesalaman kepada Imam Syafie rahimahullah sebagai pemula kepada penyelewengan agama iaitu menjadikan hadis sebagai sumber kedua dalam Islam.

Menerjah pemikirannya, orang selalu mempersoalkan bagaimana mahu menunaikan solat jika tidak bergantung kepada hadis. Perkara ini ada jawapan menurut pemikiran Kasim Ahmad. Solat yang kita lakukan hari ini adalah warisan daripada ajaran nabi Ibrahim dan ummat Islam hanya meneruskan. Ia bukan ditunjukkan oleh ilmu hadis.

Banyak hal yang boleh dihujah balas. Sekali imbas, seperti ada keunikan dalam cara berfikir Kasim Ahmad. Namun, pemikirna seperti demikian adalah seperti sarang labah-labah. Walaupun nampak dijalin cantik, ia mudah dorobek oleh tiupan angin dan terjahan serangga lain sekalipun.

Apa yang telah dijalani oleh para ulama sepanjang zaman( yang disifatkan sebagai kasta paderi oleh Kasim Ahmad), mempunya peranan besar dalam menyumbang kepada tamadun pemikiran ummat. Kemajuan dan pencapaian Islam sepanjang zaman yang turut dikongsi dengan kebanggan oleh beliau, adalah disumbangkan oleh tamadun ilmu para ulama . Ulama yang menjadikan hadis nabi sebagai sandaran.

Ulama berjasa besar sungguhpun memang ada segelintir yang dijelmakan oleh pengikut taasubnya sebagai kasta paderi!

No comments: